Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så gick gårdagens premiärer

Publicerad: 12 April 2016, 10:02
Uppdaterad: 12 April 2016, 10:04

SVT:s ”Vårdgården” slog TV4:s ”Lyckliga gatan” i gårdagens tv-duell.


Ämnen i artikeln:

TV 4SVT

I går var det premiär för SVT:s nya komediserie ”Vårdgården”, som handlar om en familj som driver ett sjukhus. Huvudrollen spelas av Loa Falkman, numera även känd som ”Ica-Stig”. Programmet sändes klockan 21.00 och sågs av 805 000 tittare.

Samtidigt i TV4 var det säsongspremiär av ”Lyckliga gatan”, programmet där unga rappare paras ihop med kända musiker och sedan ska tolka varandras låtar under ledning av Matar ”Näääk” Samba.

I det första avsnittet åkte Jaouli ”Finess” Akofely till Stavsnäs för att träffa artisten Py Bäckman.

Programmet hade 320 000 tittare och en rating på 3,3 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år. Tittartidsandelen var 10,8 procent i samma målgrupp.

– Kärleken som ”Lyckliga gatan” fått i sociala medier är helt makalös och det gör oss extremt stolta och glada då vi själva också tycker programmet besitter en kraft utöver det vanliga. Det var tuff konkurrens under kvällen med en dramapremiär i SVT och en vansinnigt spännande hockeymatch i grannkanalen TV12. Vi hoppas att ännu fler tittare hänger med oss under nästa vecka när Håkan ”Nordman” Hemlin möter Cleo, det är ett väldigt starkt avsnitt, säger Caroline Nylander, pressansvarig på TV4.

Klockan 20.00 sändes också det första avsnittet av långköraren ”Bonde söker fru”. I det första programmet presenterades bönderna för tv-tittarna inför den elfte säsongen.

Programmet, som leds av Linda Lindorff, sågs av 795 000 och hade en rating på 6,8 samt en andel på 21,8 procent i TV4:s huvudmålgrupp. Programmet gick starkt i målgruppen kvinnor 15 – 44 med en andel på 31,1 procent.

I systerkanalen Sjuan var det säsongspremiär för ”Biggest loser” klockan 21.00. Totalt bänkade sig 310 000 tittare framför tv:n för att se programmet. Ratingen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år var 3,0 och andelen 9,8 procent och andelen i Sjuans huvudmålgrupp kvinnor 25 – 59 år var 14,3 procent.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV 4SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev