Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Så gick fotbolls-VM linjärt

Enligt siffror från MMS var det åttondelsfinalen mellan Sverige och Schweiz som lockade flest till tv:n. Jämfört med tidigare år tittar emellertid färre på fotbolls-VM linjärt.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Juli 2018, 07:00
Uppdaterad: 23 Juli 2018, 08:51

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VMMMS

Sverige tog hem segern i åttondelsfinalen mot Schweiz. Bild: Skärmdump från TV4 Play

Det var SVT och TV4 som sände året upplaga av Fotbolls-VM för herrar, som hölls i Ryssland mellan den 14 juni och 15 juli.

Enligt MMS bänkade sig totalt 7867000 personer framför tv:n vid minst en av matcherna. Siffran gäller det linjära tittandet, live, och förskjutet livetittande som skett under matchdagen. För att räknas in i räckviddstittandet krävs det att man sett tre sammanhängande minuter. En djupare analys kommer att göras av MMS efter sommaren, där även onlinevideo kommer att inkluderas.

 

Tittandet i år jämfört med tidigare VM:

Det var åttondelsmatchen mellan Schweiz och Sverige som totalt sett drog mest tittare linjärt. Matchen som tog Sverige vidare i VM med 1-0, lockade 2972000 tittare under andra halvlek.

Året finalmatch mellan Kroatien och Frankrike, som var den måltätaste sedan VM 1966 – med 4-2 till Frankrike, lockade färre tittare än 2014-års VM-final.

Den mest sedda Sverigematchen var kvartsfinalen mot England den 7 juli, som satte punkt för Sveriges vm-resa 2018. Tittarsiffran landade på 2764000.

I genomsnitt tittade Sverige på tv i 118 minuter en dag under fotbolls-VM. Motsvarande siffra under VM-perioden 2014 var 130 minuter, medan siffran landade på 140 minuter under VM-perioden 2010.

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VMMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.