Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så gick första säsongen av Över Atlanten

Publicerad: 11 Oktober 2019, 11:04

Peter Magnusson, Anna Lindberg, Viktor Frisk, Markus Aujalay, Thomas Wassberg och Agneta Sjödin i Kanal 5:s ”Över Atlanten”.

Foto: Linus Hallsenius/Kanal 5 och Dplay

Den första säsongen av Kanal 5:s nya format ”Över Atlanten” är avslutad. Här är tittarsiffrorna.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5Discovery Networks

I ”Över Atlanten” har tittarna fått följa Agneta Sjödin, Thomas Wassberg, Anna Lindberg, Peter Magnusson, Viktor Frisk och Markus Aujalay, som tillsammans med världsomseglaren Gunnar ”Gurra” Krantz seglat den 2700 sjömil långa vägen mellan Gran Canaria och St Martin i Karibien. 

De åtta avsnitten har i snitt setts av 356 000 tittare, med högst tittande på finalen i tisdags då 426 000 tittare bänkade sig framför tv-apparaterna klockan 21.00, enligt MMS.

Finalens rating i Kanal 5:s huvudmålgrupp 15-44 år landade på 1,7 procent och tittartidsandelen blev 15,5 procent.

Repriserna på söndagar har setts i snitt av 191 000 tittare.

Enligt Discovery Networks har säsongen haft en genomsnittlig onlinerating på 65 384 tittare per avsnitt.

– Vi är oerhört stolta och glada över att publiken tagit det här ljuvliga programmet till sina hjärtan. Det är ju alltid en chansning att satsa stort på nya format, men vi trodde på programmet och hade framför allt ett fantastiskt gäng deltagare och ett toppteam som producerade. Det visade sig glädjande nog att svenska folket höll med oss. Vi vore ju dumma om vi inte gjorde en säsong två, säger Lena Strandner, programchef på Discovery Networks Sweden, i ett pressmeddelande.

Tittarsiffror första säsongen av Över Atlanten

Premiär 20 augusti: 348 000 (repris 245 000)

27 augusti: 421 (153)

3 september: 362 (171)

10 september: 356 (223)

17 september: 307 (196)

24 september: 381 (167)

1 oktober: 245 (repris 183)

Final 8 oktober: 426

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kanal 5Discovery Networks

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.