Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så gick Aftonbladets partiledardebatt

Publicerad: 29 Augusti 2018, 13:12
Uppdaterad: 29 Augusti 2018, 13:34

Aftonbladets partiledardebatt i måndags genererade 1 020 229 startade strömmar. Foto: Skärmdump, Aftonbladet

Aftonbladet jublar över partiledardebattens tittarsiffror och ger en känga till konkurrenterna på Bonnier som inte mäts av MMS: "För oss är det viktigt att vara transparenta gentemot både tittare och annonsörer".


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMS

När Expressen TV och Di TV presenterade sina "succésiffror" för årets första partiledardebatt dröjde det inte länge innan både Sveriges Annonsörer och mediebyrån Vizeum sparkade bakut åt de presenterade siffrorna.

Tidningarna själva uppgav att programmet hade nått 1,5 miljoner visningar på deras plattformar, men för Resumé gick Peter Mackhé, chef för KIA-index på Sveriges Annonsörer, till hård kritik mot tidningarnas sätt att presentera siffrorna på. Anledningen? Tv-spelaren låg i topp och startades automatiskt på Expressens hemsida.

– Problemet med att man låter en spelare ligga och autostarta längst upp på en sida med mycket trafik är att man i realiteten skapar en massa falska visningar där många inte tittar på inlägget - eller annonserna heller för den delen - över huvudtaget, sade Peter Mackhé till Resumé tidigare i augusti.

Nina Santini på mediebyrån Vizeum var även hon skeptisk åt siffrorna som hon menade "vilseledande". Expressen mäts inte fullt ut i MMS, utan det är endast reklamdelen som mäts via MMS och andelen som tittat klart på reklamen var, enligt Nina Santini, rekordlåg.

Nu har även konkurrenten Aftonbladet basunerat ut tittarsiffrorna för sin partiledardebatt, som visades i måndags. Debatten, som startade klockan 19, hade enligt tidningen 1 020 229 startade strömmar under måndagskvällen. Utöver programmet lades videoklipp ut från debatten under kvällen, som sammanlagt samlade 176 745 starter. Totalt, räknar Aftonbladet, genererades nära 1,2 miljoner videostarter under måndagen. Den genomsnittliga tittartiden på debatten var 6 minuter och 46 sekunder.

Martin Ekelund, som är videochef på Aftonbladet, passar i en kommentar på att ge en känga till sina konkurrenter på Bonnier, som inte är anslutna till MMS:

– Aftonbladet har valt att mäta via MMS, som är branschstandarden för mätningar av tittning av video online. För oss är det viktigt att vara transparenta gentemot både tittare och annonsörer.

MMS gör ingen skillnad på om den startade videoströmmen är en autostart eller en manuell start, men tittandet mäts först efter att strömmen varit igång i tio sekunder.

–  Autostarterna är bara med under förutsättning att man fortsätter titta. Det har branschen gemensamt beslutat om. Alla var överens om att man inte kan betraktas som en tittare om man omedelbart stänger en ström som man inte själv startat, säger Magnus Anshelm. 

Martin Ekelund:

– Vi önskar att fler mediehus anslöt sig till MMS, så att vi kan få jämförbara siffror i branschen för hur många som verkligen tittar.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.