Så går TV3:s "Krimtorsdag"

2018-09-14 15:19  

TV3 sänder både "Efterlyst" och krimdokumentärer på torsdagar – här är tittarsiffrorna.

Nent och TV3 har satsat stort på att leverera en fullspäckad "Krimtorsdag" varje vecka då man både sänder "Efterlyst" med Hasse Aro och visar krimdokumentärer om mord som skakat om Sverige.

Tre veckor har gått sedan premiären och siffror från MMS visar att kurvan för tittarsiffrorna pekar uppåt. I siffrorna ingår även timeshift.

"Efterlyst":

Första veckan:
368 000 tittare, rating 2,3 procent i huvudmålgrupp 15-49 år, 11,9 procent i andel i målgrupp 15-49

Andra veckan:
406 000 tittare, 2,4 procent i rating i huvudmålgrupp 15-49, 12,7 procent i andel i målgrupp 15-49

Tredje veckan (timeshift ej inräknat):
428 000 tittare, 2,4 procent i rating i huvudmålgrupp 15-49, 13,0 procent i andel i målgrupp 15-49

– Vi är stolta och glada över att vår strategi att bygga en helkväll med Krimtorsdag uppskattas av tittarna. Det är ganska ovanligt att öka vecka för vecka från start linjärt så det är vi extra glada för. Programmet har även gått fint på både Viafree och på Viaplay. På Viafree är vi nästan uppe i 50 000 starter för första episoden, vilket är en stor ökning mot tidigare säsonger, säger Camilla Rydbacken, innehållschef på NENT Group i Sverige och fortsätter:

– Vi har fått väldigt positivt gensvar till Hasse Aros comeback, det märks att han har varit saknad i "Efterlyst", säger Camilla Rydbacken.

Dokumentärerna:

TV3 Dokumentär vecka 1:
411 000 tittare, 2,8 procent i rating, 15,2 procent i andel i målgrupp 15-49

TV3 Dokumentär vecka 2:
367 000 tittare, 2,7 procent i rating, 12,0 procent i andel i målgrupp 15-49

TV3 Dokumentär vecka 3 (timeshift ej inräknat):
368 000, 3,0 procent i rating, 15,4 procent i andel i målgrupp 15-49

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt