Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så går tv-husens tittande

Publicerad: 7 Augusti 2017, 10:49
Uppdaterad: 7 Augusti 2017, 12:48

UPPDATERAD. Såväl Discovery Networks som TV4-gruppen ökade sitt linjära tv-tittande under årets första sju månader. MTG däremot backade rejält. "Tyvärr har tittandet inte levererat som vi hoppats."


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTG TV

Enligt de preliminära siffrorna från MMS ökade Discoverys tittartidsandel för dygnet som helhet med 5 procent i huvudmålgruppen 15-44 år under månaderna januari-juli. Lika stor var ökningen i det totala tittaruniversumet 3-99 år, jämfört med samma period i fjol.

Motsvarande ökning för TV4-gruppen var 2 respektive 1 procent, medan MTG TV backade med 12 procentenheter i båda kategorierna. SVT tappade 1 procent i målgruppen 15-44 år, men ökade tittartidsandelen med 3 procent totalt sett.

"Under det första halvåret 2017 svarade Discovery för de största ökningarna i tittartidsandelar i både huvudmålgruppen och i det totala tittaruniversumet, såväl mätt över dygnet som helhet, och under de hårdast konkurrensutsatta Primetime-timmarna på kvällarna. Och den tendensen fortsatte även i juli", skriver Discovery Networks, som fortfarande är minst i storleksordningen jämfört med de övriga tv-husen, i ett pressmeddelande.

Under primetime-timmarna ökade Discovery med 6 procent både i huvudmålgruppen 15-44 år, och i kategorin 3-99 år. TV4-gruppen såg en ökning med 2 respektive 3 procent, medan MTG förlorade 7 respektive 12 procent av sin , enligt MMS-siffrorna som Discovery har tagit fram.

– Vår utveckling under 2017 har varit fantastisk och nu längtar vi efter att ta med oss den här positiva kraften framåt och in i en spännande höstsäsong full med suveränt innehåll på våra plattformar och kanaler med Kanal 5 i spetsen, säger Axel Eriksson, programdirektör för Discovery Networks Sweden, i en uttalande.

MTG:s presschef Susanne Nylén konstaterar att det linjära tv-tittandet varit något av en besvikelse hittills i år, men menar samtidigt att MTG klarat sig lindrigt undan under sommaren. 

– Tyvärr har tittandet inte levererat som vi hoppats under första halvåret och det ska vi förbättra. Däremot har vi har gått relativt starkt i juli där alla tv-husens huvudkanaler tappade men TV3 höll sig bäst med en minskning med 8 procent, medan TV4 tappar 10 procent och Kanal 5 tappar 18 procent, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Nu har vi en höst som vi ser fram emot med stor tillförsikt och framförallt är vi enormt stolta över våra digitala satsningar. Viafree har ökat med 47 procemt i antal starter och 15 procent i konsumerade timmar de första 29 veckorna enligt MMS siffror jämfört med exempelvis Discoverys DPlay, vars motsvarande siffra är 13 procent och 12 procent.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksMTG TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev