Så går tv-husens tittande

UPPDATERAD. Såväl Discovery Networks som TV4-gruppen ökade sitt linjära tv-tittande under årets första sju månader. MTG däremot backade rejält. "Tyvärr har tittandet inte levererat som vi hoppats."

Enligt de preliminära siffrorna från MMS ökade Discoverys tittartidsandel för dygnet som helhet med 5 procent i huvudmålgruppen 15-44 år under månaderna januari-juli. Lika stor var ökningen i det totala tittaruniversumet 3-99 år, jämfört med samma period i fjol.

Motsvarande ökning för TV4-gruppen var 2 respektive 1 procent, medan MTG TV backade med 12 procentenheter i båda kategorierna. SVT tappade 1 procent i målgruppen 15-44 år, men ökade tittartidsandelen med 3 procent totalt sett.

"Under det första halvåret 2017 svarade Discovery för de största ökningarna i tittartidsandelar i både huvudmålgruppen och i det totala tittaruniversumet, såväl mätt över dygnet som helhet, och under de hårdast konkurrensutsatta Primetime-timmarna på kvällarna. Och den tendensen fortsatte även i juli", skriver Discovery Networks, som fortfarande är minst i storleksordningen jämfört med de övriga tv-husen, i ett pressmeddelande.

Under primetime-timmarna ökade Discovery med 6 procent både i huvudmålgruppen 15-44 år, och i kategorin 3-99 år. TV4-gruppen såg en ökning med 2 respektive 3 procent, medan MTG förlorade 7 respektive 12 procent av sin , enligt MMS-siffrorna som Discovery har tagit fram.

– Vår utveckling under 2017 har varit fantastisk och nu längtar vi efter att ta med oss den här positiva kraften framåt och in i en spännande höstsäsong full med suveränt innehåll på våra plattformar och kanaler med Kanal 5 i spetsen, säger Axel Eriksson, programdirektör för Discovery Networks Sweden, i en uttalande.

MTG:s presschef Susanne Nylén konstaterar att det linjära tv-tittandet varit något av en besvikelse hittills i år, men menar samtidigt att MTG klarat sig lindrigt undan under sommaren. 

– Tyvärr har tittandet inte levererat som vi hoppats under första halvåret och det ska vi förbättra. Däremot har vi har gått relativt starkt i juli där alla tv-husens huvudkanaler tappade men TV3 höll sig bäst med en minskning med 8 procent, medan TV4 tappar 10 procent och Kanal 5 tappar 18 procent, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Nu har vi en höst som vi ser fram emot med stor tillförsikt och framförallt är vi enormt stolta över våra digitala satsningar. Viafree har ökat med 47 procemt i antal starter och 15 procent i konsumerade timmar de första 29 veckorna enligt MMS siffror jämfört med exempelvis Discoverys DPlay, vars motsvarande siffra är 13 procent och 12 procent.

Publicerad 2017-08-07 10.49Uppdaterad 2017-08-07 12.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: