Så går tv-husen i år

"Att vi kan summera årets första kvartal som Sveriges näst största kommersiella TV-hus på alla plattformar är en milstolpe för oss på vår resa", säger Henriette Zeuchner, vd på Discovery Networks Sweden. Foto: Janne Naess

Starkt tittar-år för Discovery med Henriette Zeuchner vid rodret: "Handlar inte om tur, utan om hårt arbete".

Discoverys höst kantades av en rekordlång konflikt med Com Hem/Boxer.

När det nu, tre månader senare har blivit dags att summera tv-året 2017 ser siffrorna trots det ljusa ut för kanalhuset. Sett över hela året ökar man tillsammans med TV4-gruppen i samtliga målgrupper, enligt siffror från MMS.

För MTG har årets tittarsiffror sett desto mörkare ut. Tv-husets ackumulerade tittartidsandel i målgruppen 3-99 år låg under förra året på 14,1. Årets siffra visar en tittartidsandel på 11,3, under perioden 1 januari till och med 3 december. Vilket innebär en minskning på nästan 20 procent, enligt siffror från MMS.

I MTG:s egna målgrupp, 15-49 år, är tittarraset inte lika stort. Från 2016 års ackumulerade tittartidsandel på 19,1 till årets 15,6.

Tv-husets presschef Susanne Nylén är besviken över årets siffror.

– Det har varit en tuff höst för oss och vi är inte nöjda med siffrorna trots att vi fortfarande är näst största kommersiella mediehus. Samtidigt gläds vi åt de stora framgångarna digitalt där Viafree under 2017 har ökat med 28 procent. Vi kan inte nog poängtera vikten av att titta på det totala tittandet av vårt innehåll på alla våra plattformar, säger hon till Dagens Media.

Hur ska ni göra för att vända den linjära trenden?

– Vi har en tydlig strategi där fokus ligger inte minst på att öka produktionerna för Viafree. Vi är också ett unikt mediehus där allt ryms under samma tak – Fri-tv, betal-tv med Viasat, Viaplay, Viafree, MTG Sport, radion och en egen studio där vi sänder live flera gånger per vecka. Vi kommer under 2018 kunna se resultat av kraften i mediehuset.

Vad kommer era tittare få ta del av framöver?

– Vi har en späckad vår att se fram emot där premiärerna ramas in av stora sportevenemang med Handbolls-EM i början av året och Hockey-VM långt in i maj. Däremellan finns guldkorn som dramasatsningen "Advokaten" tillsammans med Viaplay, nya humorserien "Lingonligan", tittarsuccén "Parneviks" och mattävlingsprogrammet "Kockakademin".

Henriette Zeuchner: "Handlar inte om tur"

Dagens Media träffade i oktober den nyligen tillträdde vd:n Henriette Zeuchner. I dag har det gått 100 dagar sedan hon klev in på Discoverys kontor – och efter nedsläckta kanaler under nästan halva september, hos Com Hem/Boxers kunder, ser hon nu ut att ha fått Discovery på rätt spår.

Vad är du mest stolt över efter de här 100 dagarna?

– Om jag bara får välja en sak så är det att få vara en del av, och leda, den passionerade, begåvade och fokuserade kraft som finns i det här huset. Mediabranschen står i snabb förändring på många sätt, och ibland är skeendena dramatiska. Att under de omständigheterna vara ett tv-hus som växer starkt både linjärt och digitalt 2017, handlar inte om tur utan om hårt arbete av så många medarbetare, säger Henriette Zeuchner till Dagens Media.

"Ser en fortsatt stark efterfrågan"

Discovery har under perioden 1 januari till och med 3 december i år stått för en ökning, likt TV4-gruppen, i samtliga målgrupper, jämfört med föregående år. Mest ökade de i målgruppen 3-99, med en ackumulerade tittartidsandel på 10,3 procent, vilket innebär en ökning med fyra procent jämfört med 2016, men däremot från relativt låga nivåer.

I den egna målgruppen 15-44 ökade Discovery med en procent, från 15,0 till 15,2 tittartidsandelar.

– I grunden handlar det förstås om fantastiska program och starka sporträttigheter som engagerar våra tittare på alla våra plattformar, som till exempel fotbollslandslagets otroliga VM-kval, Östersunds framgångssaga i Europa League, "Wahlgrens värld", "Sofias änglar", "Världens tuffaste jobb med Carina Berg", och "Temptation Island".

Hur ska ni bygga vidare på det här?

– Tv och onlinevideo står sig starkt och levererar närmast oslagbar annonsräckvidd och effekt i dag. Vi ser en fortsatt stark efterfrågan och justerar vårt pris uppåt inför nästa år, och vi kommer fortsätta leverera starka kampanjer till våra annonsörer, säger hon och fortsätter:

– När vi nu går in i 2018 innebär det upptakten på den största innehållsinvesteringen i Discoverys historia. Det är en långsiktig satsning på alla plattformar som ju bekant startar med de OS i Sydkorea redan i februari 2018, och bland annat även omfattar ytterligare tre OS, Allsvenskan och Superettan. Och en profilerad och högkvalitativ satsning svensk underhållning och drama.

"Rätt att vi stod upp"

För Henriette Zeuchner försvann nästan hälften av tittarna redan första dagen på Discovery. En konflikt och mardrömsstart som givetvis också vara negativa för årets sammanlagda tittarsiffra. 

Dagens Media har tidigare skrivit om kanalhusens september. För TV4-gruppen innebar månaden rekord, men för Discovery gick det sämre. Kanalhusets flaggskepp Kanal 5 tappade i samtliga målgrupper, jämfört med motsvarande månad under 2016.

Om du blickar tillbaka på konflikten i dag, finns det något du ångrar?

– Det mesta har redan sagts om de där intensiva veckorna, så jag nöjer mig med att konstatera att det var rätt att vi stod upp för vårt värde och att vi fick ett nytt och bra avtal för både oss och Com Hems kunder. Dessutom var det en seger för nytänkande när Dplay – under nedsläckningen – tillsammans med Aftonbladet.se livestreamade kvallandskampen Vitryssland-Sverige till hela svenska folket och lockade en miljonpublik, säger Henriette Zeuchner.

Efter 100 dagar på jobbet väntar nu OS runt hörnet för Henriette Zeuchner. 

– Det känns otroligt inspirerande. Vi går in i en era med fyra olympiska spel exklusivt på Discoverys plattformar. Och när jag tittar på den stjärnspäckade TV-trupp på 120 personer vår OS-general Emir Osmanbegovic skickar till Sydkorea i februari, är det omöjligt att inte bli imponerad.

Publicerad 2017-12-08 14.07Uppdaterad 2017-12-08 15.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: