Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så går Murdochs svenska tv-jätte Shine Nordic

Publicerad: 4 Mars 2015, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Shine Nordic ligger bakom svenska tv-succéer som ”Stjärnorna på slottet”, ”Veckans Brott”, ”Svenska Hollywoodfruar” och ”Bron”. Här är siffrorna som visar hur Murdoch-bolaget går ekonomiskt.


Elisabeth Murdochs Shine Group har nyligen lämnat in årsredovisningarna för koncernens svenska bolag Meter Television, Friday TV, Stockholm-Köpenhamn och Filmlance.

Bertil Rosenlund, ekonomichef för Shine Nordics, konstaterar att koncernen lyckades hålla försäljningen uppe.

– Vi är kanonnöjda. Det har gått jättebra givet den utvecklingen som varit med mycket hård konkurrens, säger han till Dagens Media.

Meter Television, som är Sveriges näst största tv-produktionsbolag efter MTG:s Strix, redovisar en nettoomsättning på drygt 316 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2013/2014. Det innebär en minskning på knappt 4 procent jämfört med föregående år.

Bolagets produktionskostnader minskade med cirka 11,5 miljoner kronor, till 239 miljoner, men samtidigt ökade personalkostnaderna med ungefär lika mycket, till 43 miljoner kronor. Det medförde att Meters rörelseresultat backade med 37 procent till 20,8 (33,2) miljoner.

Några av Meters produktioner är ”Äntligen hemma” (TV4), ”Stjärnorna på slottet” (SVT), ”Gladiatorerna” (TV4), ”Svenska Hollywoodfruar” (TV3), ”Mästarnas Mästare” (SVT) och ”Lyxfällan” (TV3).

Meters systerbolag Stockholm-Köpenhamn var tidigare mest känt för produktionerna av Filip & Fredriks Kanal 5-program, men sedan tv-duon för två år sedan lämnade bolaget för nystartade Mexiko är det andra produktioner som dominerar.

Idag levererar Stockholm-Köpenhamn bland annat ”Veckans Brott” (SVT), ”Bygglov” (TV4) och ”Brottskod” (TV3).

Trots förlusten av nyckelmedarbetare och produktioner har Stockholm-Köpenhamn endast tappat cirka 4 miljoner kronor i omsättning under 2013/2014, från 101,8 till 97,7 miljoner, medan rörelseresultatet backade till 7,2 (9,9) miljoner.

Enligt Bertil Rosenlund har Stockholm-Köpenhamn, med vd:n Johan Stemme i spetsen, lyckats hålla uppe försäljningen på egen hand – utan stöd av storasystern Meter.

– Det är två självständiga och konkurrerande bolag. Vi vill att de ska konkurrera med varandra och ha varsin profil, säger Bertil Rosenlund.

Filmlance, Shine-koncernens drama- och filmbolag i Sverige, hade en stark period 2013/2014. Bolagets omsättning ökade med 41 procent, till 157,2 (111,2) miljoner kronor och en rörelseförlust på 3,4 miljoner kronor vändes till en vinst på 5,4 miljoner.

Bolaget hade under året premiär för ”Mig äger ingen”, ”Emil och Ida i Lönnerberga”, samt för andra säsongen av ”Bron” och tredje säsongen av ”Morden i Sandhamn”.

– Det har gått jättebra för både Meter och Stockholm-Köpenhamn, men Filmlance och dramerna har gått ännu bättre, säger Bertil Rosenlund.

Ett bolag som har minskat kraftigt i storlek är Friday TV, som utvecklar och licensierar programformat. Bolagets omsättning backar med 66 procent, till 13,4 (39,8) miljoner kronor, och rörelseresultatet rasar ner till 1,6 (25,8) miljoner.

– Det är inget konstigt i det. Vi hade en enorm framgång med ”Minute to win it” (”Minuten” på SVT) det föregående året. Det blev en stor internationell succé, säger Bertil Rosenlund, och fortsätter:

– Men sen klingade den av, och när intäkterna på ”Minuten” går ner går också den totala omsättningen ner. Det blir den effekten, och det är inte helt ovanlig när man har haft en internationell succé som kanske säljs till 50 länder.

I årsredovisningen skriver Shine Group att utvecklingen inom Friday TV:s kommer att flyttas över till ett annat bolag i koncernen, och att Friday TV AB:s verksamhet fortsättningsvis kommer att bestå i att ”förvalta sin befintliga formatkatalog”.

I det nya bolaget, kallat Shine Nordics Friday TV, är Friday TV:s nya vd Marika Makaroff – som har en bakgrund på Fremantle i Finland – delägare till 20 procent.

Bertil Roslund berättar att Shine till följd av delägarskapet behövde separera Friday TV:s gamla och nya kontrakt.

– Det var en redovisningsteknisk fråga. Marika tar över båda bolagen och verksamheter fortsätter på samma sätt som tidigare.

I slutet av förra året släpptes en stor nyhet i den internationella tv-världen, då det stod klart att Shine skulle gå samman med Core Media och den nederländska tv-giganten Endemol.

Den nya koncernen, som initialt kallas Endemol Shine Group, har påbörjat arbetet med att fusionera verksamheterna på olika marknader, och nu väntar många svenska tv-medarbetare på vad som kommer att hända i Sverige.

Bertil Rosenlund är förtegen.

– Jag kan inte svara på det än så länge, säger han (UPPDATERAT: läs mer om sammanslagningen här).

Det senaste årets nedgång i linjär-tv-tittandet, i kombination med den växande konsumtionen av utländska streamingtjänster, pressar just nu de svenska tv-bolagen rejält.

Flera tv-produktionschefer som Dagens Media har talat med vittnar om att de låga marginalerna i produktionsbranschen pressas ytterligare, och att MTG TV, TV4-Gruppen och Discovery Networks är försiktiga med sina beställningar.

Bertil Rosenlund på Shine hymlar inte om att det kämpigt.

– De som egentligen ska svara på frågor om det här är vd:arna på dotterbolagen, de som möter kunderna, säger han, och fortsätter:

– Men jag vet att de tycker att det är tufft. Det är något som alla upplever. Därför är det helt fantastiskt att vi har gått så bra som vi har gjort.

LÄS OCKSÅ:

Sveriges fem största tv-produktionsbolag

1. Strix: 424 mkr (2013)

2. Meter: 316,1 (2013/2014)

3. Eyeworks: 152 (2013)

4. Mastiff: 145,2 (2013)

5. Titan: 120,7 (2013)

Siffrorna visar omsättningen enligt de senaste årsredovisningarna.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.