Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så går MTG:s reklam-tv

Publicerad: 8 April 2016, 09:09
Uppdaterad: 8 April 2016, 09:14

MTG presenterar årsredovisningen – ökar omsättningen.


Ämnen i artikeln:

MTG

Mediejätten MTG ökade omsättningen under förra året, från 15, 7 miljarder kronor till 16,2 miljarder kronor.

Rörelseresultatet före engångsposter från kvarvarande verksamheter minskade dock något, från 1,290 miljarder kronor till 1,268 miljarder kronor. Det framgår av bolagets årsredovisning som offentligjordes under fredagen.

Rörelseresultatet från kvarvarande verksamheter landade på 756 (1 135) miljoner kronor efter engångsposter på 512 (155) miljoner kronor. Dessa kostnader består av omstruktureringskostnader om 652 miljoner kronor och en kombinerad nettovinst om 140 miljoner kronor från försäljningen av Viasat Ungern, de ryska och internationella betal-tv-verksamheterna samt från intressebolagen Sappa och Radio Nova.

”Rörelseresultatet var i nivå med 2014 och uppgången hade varit rejäl om vi inte hade påverkats kraftigt av negativa valutaeffekter. Vi har en stark balansräkning och har föreslagit en högre årlig utdelning”, skriver MTG:s vd och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann, i årsredovisningen.

Han skriver också att MTG har förändrat sättet man arbetar på och på så sätt har identifierat en besparing på 600 miljoner kronor, varav merparten kommer att realiseras under 2016.

”Besparingarna gör att vi kan finansiera nya investeringar i innehåll och teknik liksom kompensera för fortsatt negativa valutaeffekter.”

Dagens Media har tidigare berättat att MTG har stora problem med sin skandinaviska fri-tv-affär. I Sverige har tittartidsandelen för MTG TV, med kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10, minskat, vilket leder till färre säljbara reklamkontakter.

Dock såg MTG TV ut att hämta sig under det tredje kvartalet 2015 då tittartidsandelen i huvudmålgruppen 15-49 år steg till över 30 procent efter att ha legat runt 30 procent sedan andra kvartalet 2014. Men under det sista kvartalet i fjol dök tittartidsandelen återigen och landade på runt 28 procent – historiskt lågt.

Den totala försäljningen i Skandinavien uppgick till 4,126 miljarder kronor 2015, vilket är en ökning från 4,109 miljarder året innan. Det förklaras med ökade intäkter i Danmark, lägre i Sverige och stabila i Norge, enligt årsredovisningen. Även rörelseresultatet ökade till 667 (633) miljoner kronor med en rörelsemarginal om 16 procent.

Betal-tv-verksamheten i Norden omsatte 5,9 miljarder kronor 2015, vilket är en ökning från 5,7 miljarder 2014. Också rörelseresultatet ökade till 725 (709) miljoner kronor.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.