Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Så går Expressens tv-satsning

Publicerad: 6 December 2016, 14:02
Uppdaterad: 6 December 2016, 14:26

Expressen ökar startade strömmar med 98 procent.


Ämnen i artikeln:

Expressen TVAftonbladet TV

Expressen har det senaste året storsatsat på tv. Nya studios, utökad personalstyrka och samarbete med CNN är några av nyheterna från Expressen TV i tidningshuset i Marieberg.

När Expressen nu samkört data för det gångna året och jämfört med det föregående jublar många i tv-teamet.

Under 2015 hade Expressen TV 3 075 559 strömstarter per vecka på desktop och mobil. Hittills i år är strömstarterna i genomsnitt uppe i 6 082 712 per vecka – en ökning med 98 procent, varav 119 procent i datorn och 55 procent i mobilen. Och trenden ser ut att hålla i sig, med strömstarter på omkring åtta miljoner per vecka i december. Detta enligt Kia index.

 – Vi har gått från tre miljoner strömstarter per vecka i fjol till över sex miljoner i genomsnitt hittills i år, men trenden är så stark att vi numera är uppe på åtta miljoner per vecka. Vårt mål är dock att öka ytterligare, skriver Expressens tv-chef Bella Levy i ett mejl till Dagens Media.

Enligt Expressen står live-tv för 60-70 procent av tittandet under stora nyhetsdagar, och i genomsnitt har konsumtionen av direktsändningar från Expressen TV hittills i år ökat med 83 procent i mobilen och 17 procent i telefonen, jämfört i fjol.

– Vår live-tv stärker Expressens nyhetsprofil, ger ett bättre innehåll och bidrar ocså till att vi kan publicera fler enskilda tv-inslag ur sändningarna. Just nu är utvecklingen så positiv att vi ligger fem månader före vår trafikplan och har de tittarsiffror som vi egentligen ska ha först i april 2017, säger Bella Levy.

Samtidigt saknas direkta jämförelser mot andra aktörer i Kia index. I början av året valde Aftonbladet att lämna valutan efter skarp kritik mot mätmetoderna, som bland annat räknar autostarter som hela annonsvisningar. Eftersom annonstaggen är placerad före annonsen och innehållet finns således risk att läsare klickar sig vidare utan att ha sett annonsen – samtidigt som den räknas som en visning.

Aftonbladet valde i stället att gå med i MMS mätning av online-annonsvisningar – och kan således mäta om en person sett klart hela annonsen, vilket då genererar en visning. Nästa år utökar de MMS-mätningarna till att även mäta hur många som stannar kvar och ser innehållet efter annonsen.

Inför 2017 kliver även Expressen in i MMS annonsmätning och blir därmed jämförbara med till exempel Aftonbladet, Discovery och TV4. Men då enbart för själva annonsmätningen, och inte hur många som stannar kvar och ser deras program. Därmed kan man till exempel inte ställa Expressens morgon-tv mot Aftonbladets morgon-tv för att se vilket som har flest tittare.

Expressen använder inte autostart på allt i dag, men meddelar samtidigt att de ser över detta på grund av att det blivit ”branschstandard med Facebook, Instagram och så vidare”.

”Autostart ger ju rörliga bilder med automatik, vilket är bra för innehållserbjudandet, men samtidigt ser vi, som alla aktörer över användar- och annonsörupplevelsen med eventuella tysta starter osv och där kommer vi också följa branschutvecklingen”, skriver Bella Levy.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Expressen TVAftonbladet TV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev