Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så går det för TV4:s storsatsning ”Masked singer”

Publicerad: 14 april 2021, 09:51

Sedan premiären för TV4:s ”Masked singer” har tittarsiffrorna visat på en nedåtgående trend, även om de fortsatt är höga.

TV4:s ”Masked singer” hade drygt 2 miljoner tittare under premiärprogrammet. Sedan dess har dock tittandet minskat något: ”Vi hoppas att tittarnas intresse håller i sig”, säger Anika Beclijevski, exekutiv producent.


Ämnen i artikeln:

TV4Masked Singer

TV4:s nya underhållningsprogram ”Masked singer” hade premiär den 26 mars, för snart fyra veckor sedan. Programmet baseras på den sydkoreanska förlagan ”King of mask singer”. Efter första programmet konstaterade TV4 att programmet var en succé. Då sågs programmet, enligt siffror från MMS, av 1 836 000 tittare.

Men sedan premiären har tittarsiffrorna visat på en nedåtgående trend – även om de fortsatt är höga. Det andra programmet sågs av 1 564 000 tittare och det senaste sågs av 1 611 000. Andel i huvudmålgruppen, 15–64 år, låg på 47,4 respektive 43,9 procent med en rating på 13,2 samt 13,7 procent, enligt MMS.

– Under påskhelgen var Masked Singer det mest sedda programmet. Vi är otroligt glada över att engagemanget är så starkt. Det här är något vi hoppats på och det är unikt att ett helt nytt format får ett så fantastiskt mottagande redan första säsongen, säger Anika Beclijevski, exekutiv producent för ”Masked singer” Sverige, till Dagens Media.

”Masked singer” i siffror

Avsnitt 1: 1 836 000 tittare

Rating 15–64: 15,5 procent

Andel 15–64: 46,7 procent

 

Avsnitt 2: 1 564 000 tittare

Rating 15–64: 13,2 procent

Andel 15–64: 47,4 procent

 

Avsnitt 3: 1 611 000 tittare

Rating 15–64: 13,7 procent

Andel 15–64: 43,9 procent

Programmet sänds kl.20.00 på fredagar. 

 

Källa: MMS

LÄS OCKSÅ: Här är kändispanelen i svenska ”The Masked Singer”

Samtidigt som ”Masked singer” visas på tv sänder SVT1 sin populära långkörare ”Bäst i test”, 20.00 på fredagar, som även de haft omkring 1,5 miljon tittare de senaste tre helgerna. Så trots att ”Masked singer” sänts i samma stund som kristallenvinnaren för årets underhållningsprogram 2019 och 2020 har programmet ändå lyckats driva ett starkt intresse.

– Vi är så glada över den respons som ”Masked singer” har fått. Programmet har omfamnats av svenska folket och blivit en nationell gissningslek. Tittarnas engagemang är väldigt högt varje vecka och på TV4:s sociala medier har vi fått rekordmånga gissningar, säger Anika Beclijevski.

I förra veckans program blev Jokern tvungen att ta av sig masken, det visade sig vara den tidigare fotbollstjärnan Lotta Schelin. Inför de sista sex programmen finns bland annat Draken, Enhörningen och Godisautomaten kvar bland deltagarna.

– Framöver hoppas vi att intresset ska hålla i sig och att gissningsleken fortsätter att engagera varje vecka, säger hon.

 

Lukas Land

Ämnen i artikeln:

TV4Masked Singer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.