Gå direkt till textinnehållet

Så effektiva är gratis provperioder av streamingtjänster

Mer än en fjärdedel av de amerikanska hushållen med bredband registrerade sig för en grativ prov-period på minst en streaming-tjänst de senaste sex månaderna, enligt studien. Tjänsterna varierade från Netflix till Amazon Prime, från HBO till Showtime. Bild: Wikimedia commons

Många streamingtjänster erbjuder konsumenter en gratis provmånad. Nu visar en ny studie att nästan en tredjedel av dessa slutar i en betald prenumeration.

32 procent av alla gratis prova på-perioder av streamingtjänster resulterar i en betald prenumeration, enligt en ny amerikansk studie.

– Gratis-perioder är effektiva på att konvertera en stor mängd prova på-användare till att bli prenumeranter, säger senior-analytikern Glenn Hower på Park Associates som genomförde studien, till Adweek.

Glenn Hower medger dock att det finns en risk för att gratis-perioder missbrukas, men understryker samtidigt att endast cirka en procent av alla konsumenter är "serial trialers", som uttnyttjar möjligheten att gratis prova på streamingtjänster för att komma undan från att behöva betala för dessa.

– De flesta konsumenter använder gratis prov-perioder med avsikten att prova på en tjänst innan de bestämmer sig för huruvuda de vill bli betalande prenumeranter eller inte, fortsätter Glenn Hower.

Mer än en fjärdedel av de amerikanska hushållen med bredband registrerade sig för en grativ prov-period på minst en streamingtjänst de senaste sex månaderna, enligt studien. Tjänsterna varierade från Netflix till Amazon Prime, från HBO till Showtime.

Av dessa hushåll började 47 procent prenumerera på minst en av av dessa tjänster när prov-perioden var över.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-05-11 07.02Uppdaterad 2017-05-11 07.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: