Rörligt
Så blir Netflix annonserbjudande – första detaljerna avslöjade
Publicerad: 1 september 2022, 05:53
Här är de första detaljerna kring Netflix annonserbjudande.
Netflix filar på sitt kommande annonserbjudande. Nu har de första detaljerna börjat komma ut.
Netflix ska lansera sin AVOD-tjänst i början av 2023, vilket är något senare än den initialt planerade starten under Q4 i år.
Enligt Adage har Netflix nu börjat pitcha sitt erbjudande via sin adtech-partner Microsoft. Annonsörer och rådgivare vittnar om ett erbjudande som innehåller begränsade targeting-möjligheter och som inte låter annonsören själv välja vilket innehåll man ska annonsera kring. Istället erbjuder man annonsering i 20 olika genres.
Någon tredjepartsmätning ska heller inte erbjudas.
Dessutom uppger man att annonspriserna ligger högre än hos någon annan streamingaktör. Enligt Adage ligger CPM på 60 dollar, vilket kan jämföras med Disney Plus erbjudande på 50 dollar. Från mediebyråerna begär Netflix en minimiinvestering på 20 miljoner dollar.
Till en början ska Netflix sälja spotar om 30 och 60 sekunder, med en maxfrekvens på en per timme.
Enligt Adage finns det också en möjlighet att Netflix lanserar tjänsten redan i november i år – för att hinna före Disney Plus lansering av sitt reklamerbjudande 8 december.
LÄS ÄVEN:
AVOD växer så det knakar – mängden reklam kan bli en klassfråga
Svenska experterna om Netflix nya giv: ”Ett ess i rockärmen”