Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så blir Kanal 5:s nya Play-tjänst

Publicerad: 22 Mars 2012, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

I dag är det premiär för beta-versionen av Kanal 5:s nya Play-tjänst. Dagensmedia.se har alla detaljerna.


Ämnen i artikeln:

SBS TVKanal 5

På nya Kanal 5 Play ligger spelaren i topp, samtidigt som Play helt integreras i sajten. Vill du scrolla ner på sajten för att läsa mer om programmet följer en nedskalad version spelaren hela tiden med i vänsterspalten.

– Vi tar det bästa från webben med det bästa från tv och det är precis så Play-tjänsten ska vara. Vi har skapat en sajt som ligger helt i linje med vår missionom att stå för en daglig dos enkel och okomplicerad underhållning, säger Daniel Cedercrona, affärsområdeschef för digitala medier på SBS TV.

SBS TV har jobbat med den nya Play-tjänsten sedan i höstas och planen är att lansera den någon gång i vår. Men redan i dag släpper SBS TV en beta-version av sajten som vem som helst kan testa.

Den viktigaste uppdateringen är flödet, som ska få Kanal 5 Play att mer likna traditionell tv genom att hela tiden visa nya program. Efter hand lär Play-tjänsten sig själv vilka program som tittaren troligtvis vill se och föreslår dem.

– Vi suddar ut gränsen mellan tv och Play och har verkligen vågat utmana oss själva och omvärlden. Ambitionen är att Play ska uppfattas som väldigt lättillgängligt för de tittare som besöker sajten för första gången. Men ju mer du använder tjänsten desto mer upptäcker du.

Samtidigt fylls sajten på med mer innehåll från bland annat Disney och Warner. På sajten finns också "Feeden", en second-screen-flik med flöden från Twitter och Facebook. I feeden kommer SBS TV också att var aktiva och jobba med egna realtidsuppdateringar.

– Vi vill vara med och delta i den utveckling som sker, samtidigt som vi tar webb-tv upplevelsen ett steg vidare. Vi har ett otroligt starkt varumärke i Kanal 5 och nu bygger vi vidare på den lojaliteten.

Nya Kanal 5 Play får samma grafik som den vanliga tv-kanalen och kommer vid lanseringen senare i vår att släppas som appar för läsplattor och smartphones. Tittaren kan när som helst pausa ett program för att sedan ta upp läsplattan och fortsätta titta på sin läsplatta.

För de som vill titta på nya Play kommer det att finnas tre nivåer. En som är gratis för alla tittare, en som kräver inloggning, antingen via Play-tjänstens egna inloggning eller via Facebook samt en Premium-nivå för de som vill betala för att slippa reklam.

– Det blir flera nya annonsformat som vi också kommer utveckla i framtiden.

Arbetsgrupp:

Beställare: Daniel Cedercrona (SBS TV).

Styrgrupp: Daniel Cedercrona, Henrik Svensson, Andreas Davidsson, Jan Loosme, John Samuelsson, Peter Eklund och Maria Wiss (SBS TV). Samt Mattias Nyström (GreatWorks).

Projektledare: Katarina Suopanki (SBS TV).

Projektledare delprojekt CRM, samt ansvarig för Premium: Henrik Svensson (SBS TV).

Projektledare delprojekt Marknadsföring, samt Innehållsansvarig: Andreas Davidsson (SBS TV).

Idé och koncept: SBS TV och GreatWorks.

UX: Joel Marsh (GreatWorks).

Designteam: Johan Öhrn (GreatWorks), Petra Dahlgren (SBS TV), Mats Forssell och Petter Eklund (Söderhavet).

Utvecklingsteam: Henric Trotzig och Mikael Lagberg (SBS TV), Anders Back och Fredrik Hernegren (HiQ), Mikael Claesson (AddEye).

iOS-utveckling: Anton Holmquist och Jonas Sandström (Monterosa).

Android-utveckling: Andreas Mattsson, Anton Johansson, Henric Malmberg och Sergei Karetnikov (Monterosa).

B2B: Malin af Sillén.

Videohantering: Peter Billing.

Analys: Fanny Telander.

Samarbetspartners: Qbrick + hela SBS TV.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SBS TVKanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.