Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så blir årets julkalender

Publicerad: 2 November 2016, 07:57
Uppdaterad: 2 November 2016, 08:16

I årets julkalender "Selmas saga" beger sig Selma och tomteforskaren Efraim von Trippelhatt ut på äventyr mot Tomtens rike.


Ämnen i artikeln:

Nordisk Film TVThelma Louise

Förra årets julkalender "Tusen år till julafton" blev den mest sedda någonsin med i snitt 2 375 000 tittare per avsnitt. Kalendern producerades av Karin af Klintbergs Thelma/Louise som Dagens Media igår kunde berätta har ansökt om konkurs.

Årets julkalender "Selmas saga" produceras istället av Nordisk Film TV.

Historien börjar med att Selma, som spelas av Ester Vuori, får reda på att hennes familj ska vräkas från sitt hus, eftersom att de inte har råd att bo kvar. Förtvivlad flyr hon ut i vinternatten och tar skydd mot snöstormen i en jättelik byggnad som visar sig vara Vetenskapsakademin.

Johan Ulveson spelar tomteforskaren Efraim von Trippelhatt, som i Vetenskapsakademien har ett möte om sin senaste studie. Han har nämligen upptäckt tomten inte bara är ett mytologiskt väsen utan finns på riktigt. Med hjälp av en gammal karta och ett luftskepp hoppas han kunna ta sig till Tomtens rike för att bevisa att tomten finns. Selma ser sin chans att följa med på resan och få träffa tomten för att framföra sin högsta önskan: att hennes familj ska få behålla sitt hem.

I övriga roller i "Selmas saga" ses bland annat Björn Gustavsson, Shima Niavarani och Ing-Marie Carlsson.

Kristoffer Graci, vd för Nordisk Film TV, sade nyligen till Dagens Media att det känns fantastiskt att få producera årets julkalender.

– Det är en otroligt fin och färgsprakande julsaga.

Den stora förhoppningen är att slå förra årets rekord med "Tusen år till julafton".

För manus och regi står Per Simonsson och Stefan Roos, som också låg bakom julkalendern "Tjuvarnas jul".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.