Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Så blir Aftonbladets livekväll

Publicerad: 3 September 2013, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

I kväll rullar Aftonbladets ut sin nya live-tv-sändning som ska tävla med gammel-tv om tittare och intäkter.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

I flera artiklar har Dagens Media berättat om Aftonbladets satsningar på live-tv. I somras gick man ut i en rekryteringsoffeniv för att hitta personal till det expanderande tv-teamet.

Dock hann Expressen smita före med live-tv-formatet "Primetime".

Enligt Aftonbladets tv-chef Magnus Zaar ser man dock inte snett på konkurrenten.

– Det är jättebra att Primetime finns. Vi ser dem som goda kolleger. Det här är ett medvetet steg från vår sida att kliva in i live-tv-segmentet.

Aftonbladet har just färdigställt en ny studio som är specialanpassad för livesändningar. Den är utrustad med sex kameror, 27 monitorer och ett kontrollrum som klarar av att ta emot videosignaler från ­hela världen.

Livekvällen startar klockan sex i dag och varar fram till 22-tiden. På måndagar till torsdagar kommer man att livesända nyheter, nöjen och aktualiteter. Formatet innehåller även "Sportbladet Show" samt "Brottscetralen".

I kväll kommer Maria Bjaring att leda nyhetsdelen medan Sladjan Osmanagic och Daniel Breitholtz leder "Sportbladet Show". Sedan tidigare är det klart att Thabo Motsieloa och Lennart Ekdahl leder "Brottscentralen".

– Med online-tv-mått mätt är det en påkostad satsning, men om man jämför med gammel-tv är kostnaden inte så stor, säger Magnus Zaar.

Med livekvällen tar man upp kampen mot de traditionella tv-kanalerna om tittare och pengar.

– Till skillnad från dem är vi snabba och har en stor redaktion bakom oss. Dess utom jobbar vi med konstanta chattflöden och har släppt en ny app som heter tipsa genom vilken tittare kan livesända rörligt material.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.