Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Rörligt

Så blev TV11:s start

Igår var det premiör för TV4-Gruppens nya kanal TV11. Här är tittarsiffrorna.


Publicerad 2011-01-20 08:11

Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Dela artikeln:

– TV11 är en uppkäftig, provokativ och kontroversiell kanal, som ska attrahera den unga publiken. Våra konkurrenter Prosieben och MTG har fått husera lite för mycket för sig själva när det gäller den här publiken och inte alltid gjort det framgångsrikt. Vi ser självklart att TV11 ska bli ett förstahandsalternativ.

Så beskrev TV4:s vd Jan Scherman den nya kanalen TV11 nyligen i en intervju med Dagens Media.

Igår var det premiär - och kanalens första sändning blev också den mest sedda, trots starttiden klockan 15.55. Fotbollsmatchen mellan Sverige och Botswana sågs av 50 000 tittare.

Matchen följdes upp av serien "Glee" klockan 20.00 som drog 45 000. En timme senare såg 25 000 tittare "Borat" i kanalen, enligt preliminära sifrror från MMS.

Enligt TV4:s pressavdelning är siffrorna runt fyra gånger så höga som för TV400, kanalen som TV11 ersätter. Bland annat slog man TV3 i sin huvudmålgrupp 15-34 år mellan klockan 20.00 och 21.00, då andelen var 5,0 jämfört med treans 4,2.

Den 20 februari är det premiär för "Big brother", som TV11 hoppas ska bli kanalens stora dragplåster.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.