Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

(S) vill tillåta kultursponsring i SVT

Publicerad: 27 Augusti 2010, 08:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

(S) vill stoppa (M):s förslag om sponsringsförbud i public service. Istället ska SVT få utökade möjligheter till sponsringsfinansiering. "Moderaternas till synes oskyldiga förslag får allvarliga konsekvenser", säger Leif Pagrotsky.


Ämnen i artikeln:

Valet 2010ModeraternaSocialdemokraternaPublic serviceTV4

Kultur och sport bör jämställas när det gäller sponsring. Det tycker socialdemokraternas medie- och kulturpolitiska talesperson Leif Pagrotsky.

– Det är orimligt med ett förbud av sponsring av kulturprogram i SVT, det vill jag ta bort direkt om vi vinner valet, säger han till Dagensmedia.se.

Förbudet mot sponsring av kulturprogram, exempelvis Melodifestivalen, fanns dock även under hans egen tid som kulturminister.

– Jag måste erkänna att jag inte kände kände till det då och det får jag skämmas för.

Idag presenterade Leif Pagrotsky partiets mediepolitiska plattform för radio och tv, och passade samtidigt på att angripa Moderaternas förslag om public service.

– Moderaterna tar uppenbarligen de kommersiella kanalernas sida och vill strypa SVT:s möjligheter att vara en angelägen kanal för alla svenskar. Deras till synes ganska små ändringsförslag får allvarliga konsekvenser, säger Leif Pagrotsky.

Först och främst vill (S) stoppa Moderaternas förslag om ett totalförbud av sponsring och produktplacering i public service.

Konsekvensen, att stora evenemang som OS och fotbolls-VM endast kan sändas av kommersiella kanaler, är oacceptabel, enligt Leif Pagrotsky.

Istället vill han utöka sponsringsmöjligheterna för public service, och tillåta sponsringsfinansiering även vid kulturprogram.

Samtidigt föreslår socialdemokraterna "rimliga begränsningar kring antalet reklamavbrott” i reklamkanalerna.

– Med den nya radio- och tv-lagen hamnar Sverige i Europas extrempunkt, som det land som tillåter mest reklamtid och flest avbrott. Vi borde befinna oss i mitten, säger Leif Pagrotsky.

Partiet bjuder in till blocköverskridande samtal om villkoren för etermedierna i Sverige, för att säkerställa långsiktiga och hållbara förutsättningar för aktörerna.  

– Aktörerna behöver arbetsro, inte att förutsättningarna ändras efter varje mandatperiod.

Socialdemokraterna vill också undersöka möjligheterna om tillstånd till privata, reklamfinansierade radiosändningar, inte bara lokala och regionala.

Socialdemokraternas förslag för tv och radio

• Blocköverskridande samtal om framtiden för etermedierna i Sverige.

• Radio- och TV-lagen och sändningstillstånden bör ses över - för att få till långsiktigt hållbara villkor för public service och de kommersiella kanalerna.

• Möjligheten för SVT att sända attraktiva sport- och kulturarrangemang som förutsätter sponsring ska öka. Antalet program som förutsätter sponsring som SVT får sända ska kunna öka, samtidigt som sponsring i SVT ska ske på marknadsmässiga grunder.

• Den oskäliga skillnaden i möjlighet att sända sponsrade sport- och kulturprogram bör tas bort. Kultur och sport bör jämställas när det gäller sponsring.

• Tydlighet att produktplacering inte ska förekomma i SVTs egen produktion - i linje med vad SVT-ledningen har meddelat - samtidigt som SVT måste kunna få köpa in internationella filmer och TV-serier som delfinaniserats på detta vis.

• Sveriges Radios och SVTs framgångsrika utvecklande av moderna webbtjänster ska bejakas och värnas.

• Konsumenternas valfrihet och rättigheter gentemot kabel- och annan TV-distribution behöver stärkas. Utred om kabelnäten kan öppnas för konkurrens mellan olika innehållsleverantörer.

• Samtliga SVTs kanaler bör kunna ses utan ytterligare kostnad för konsumenten.

• Tittarintresset i TV-reklamfrågan ska värnas. Reglerna kring reklamavbrotten i TV4 och andra kommersiella TV-kanaler ska inte vara de mest restriktiva i EU, men svenska TV-tittare ska inte heller behöva se mer TV-reklam än i många andra EU-länder.

• Undersök möjligheten att skapa nationella tillstånd för kommersiell radio.

• Följ utvecklingen av digitalradio.

• Radio- och TV-reklamen i Sverige ska också framöver vara fri från alkoholreklam och reklam riktad direkt till barn.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev