Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Röda Korset: "En fantastisk chans

Publicerad: 13 Maj 2016, 12:17
Uppdaterad: 13 Maj 2016, 13:04

I SAMARBETE MED SF MEDIA. Fyra gånger så många läxhjälpare – det blev resultatet av Röda Korsets vinjett på bio.


Det var i slutet av förra sommaren som Röda Korsets ungdomsförbund tog hem segern i SF Medias vinjett-tävling.

– Vi är ju ett ungdomsförbund och har ganska små medel för marknadsföring, säger Marika Eriksson, generalsekreterare för Röda Korsets ungdomsförbund.

Kampanjen, som tagits fram av byrån Honesty, rullade på SF:s biografer under hösten.

I vinjetten hörs ett barn som räknar ner siffra för siffra, men som tappar bort sig och börjar läsa fel siffror. Nedräkningen avslutas med en uppmaning att bli läxhjälpare.

– Det är kul att vinjetten har funkat så bra. Under de fyra första veckorna femfaldigades antalet anmälda läxhjälpsvolontärer, säger Johan Gustafsson art director på Honesty.

Enligt mätningar från Nepa tyckte 67 procent av mottagarna att budskapet var tydligt, 64 procent svarade att de tyckte om vinjetten och 58 procent uppgav att de blivit mer positivt inställda till Röda Korset.

– Syftet var att få inte fler frivilliga till vår läxhjälpsverksamhet. Nedräkningen har betytt oerhört mycket för oss. Det finns så många människor som vill engagera sig men inte vet hur, säger Marika Eriksson.

Vad märkte ni för resultat?

– Våra intresseförfrågningar ökade med 400 procent, så jag måste säga att det var ett rent ut sagt skitbra resultat.

– Vi hade i för sig en höst som var väldigt speciell med ett ökat engagemang i flyktingmottagande. Men vi såg ändå att vinjettkampanjen gav resultat.

– I slutänden fick vi in ett hundratal nya människor som faktiskt blivit läxhjälpare.

Stöttade ni kampanjen i andra kanaler?

– Nej, den gick bara på bio, och så lyfte vi den i våra egna sociala kanaler.

Vad gör ni under våren?

– Nu kör vi en kampanj för att lyfta frågan om rätten till familjeåterförening, eftersom det finns ett förslag om att kraftift försämra den. I den kampanjen använder framför allt sociala medier.

För andra året är SF Medias vinjettävling nu tillbaka. Tävlingen pågår mellan 1 mars och 20 maj. Det vinnande bidraget utses av juryn i början av juni och kommer att visas på bio under hösten 2016.

Tävlingen hålls för andra året

SF Media ger ett varumärke chans att skapa en egen nedräkningsvinjett som presenterar bioreklamen. Det vinnande bidraget visas på bio i hela landet under hösten 2016.

Tävlingen lanserades 2015 med anledning av bioreklamens 90-årsjubileum i Sverige och genererade många bidrag från väldigt olika branscher och varumärken.

Tävlingen pågår mellan 1 mars och 20 maj 2016. Det vinnande bidraget utses av årets jury i början av juni.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.