Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Riktade annonser halverar tv-zappandet

Publicerad: 15 Augusti 2019, 08:02

Foto: Max Pixel

Brittiska Sky har ägnat fem år åt att ta reda på hur riktade tv-annonser presterar jämfört med linjära – här är resultatet.


Ämnen i artikeln:

programmatic buyingProgrammatic

Under fem års tid har Sky undersökt effekten av programmatiska tv-kampanjer levererade genom bolagets Adsmart-service, skriver The Drum. Undersökningen bygger på intervjuer med 300 000 brittiska abonnenter samt analys av emotionella reaktioner och ansiktsuttryck kopplat till 130 olika kampanjer. 

En analys baserad på 52 000 reklampauser visar att benägenheten att byta kanal halverades (48 procent) när adresserade annonser visades i de första tre slottarna av en reklampaus, i jämförelse med linjär-tv-annonser. 

Dessutom visar studien att tittare är 10 procent mer benägna att komma ihåg en riktad tv-annons, jämfört med en annons visad på linjär-tv. 

Att tänka att riktade annonser i tv är effektivare än linjära tv-annonser är dock inte en helt korrekt slutsats. Studien visar nämligen att riktade tv-annonser är särskilt effektiva när de kombineras med linjära, traditionella tv-annonser. Varumärkeskännedomen ökade med nästan 22 procent när dessa kombinerades. När frekvensens av riktade annonser var högre eller lika med linjär exponering höjdes beängenheten att komma ihåg en annons med 49 procent. 

Människors engagemang till innehållet på skärmen var dessutom 21 procent högre i snitt vid riktade annonser. Köpviljan var också 7 procent högre jämfört med linjärt och ännu högre (20 procent) för varumärken som är nya för tv.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev