Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Rickard Olsson: ”Jag blir inte Ica-Stig”

Publicerad: 9 September 2015, 12:27
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 12:24

Birka Cruises kommenterar nu Rickard Olssons medverkan i reklamen – samtidigt försvarar SVT-profilen sitt extraknäck.


Dagens Media kunde i går berätta att SVT-profilen Rickard Olsson pryder omslaget till en reklambilaga för Birka Cruises. Något som, trots att Rickard Olsson är frilansare för SVT, bedöms vara ett brott mot SVT:s regler.

– Min bedömning är att annonseringen helt strider mot vad man kan åta sig som medarbetare eller uppdragstagare för SVT. Sätter du din fot på SVT ställer det höga krav på vad du kan ägna dig åt vid sidan av, i synnerhet när det gäller kommersiella sammanhang, sade Ylva M Andersson, chef för SVT Göteborg.

Rickard Olsson uppgav då för Dagens Media att han enbart godkänt marknadsföring i Birka Cruises interna kanaler. Reklambilagan har dock gått ut brett tillsammans med Dagens Nyheter.

Dagens Media har under onsdagen sökt ansvariga på Birka Cruises, som valt att svara via en skriftlig kommentar från marknadschefen Marcus Hammarström.

Birkas budskap är tydligt:

”Vi skriver avtal med alla artister vi anlitar och som vi vill lyfta fram i olika sammanhang där det tydligt framgår vad som gäller. Det här är en fråga mellan SVT och Rickard Olsson”, uppger Marcus Hammarström.

När Dagens Media återigen kontaktar Rickard Olsson medger han att ett sådant avtal finns. Han uppger dock att han inte förstått att det även innebar annonsering i Dagens Nyheter.

– Jag trodde att det handlade om medlemstidning och medlemsutskick. Miss av mig och kanske lite olyckligt, skriver han i ett sms till Dagens Media.

Den forne Antikrundan-experten Peter Pluntky, som fick lämna SVT efter sin medverkan i reklamfilmer för Siba, kritiserade i går SVT.

– Det finns ingen logik, Rickard Olsson är inte den första. Det där är inget unikt. Vissa kan göra såna där saker och andra kan inte det, sade han till Expressen.

Rickard Olsson påpekar dock att det är stor skillnad på att ett evenemang som han deltar i marknadsförs och att delta i regelrätta reklamfilmer för ett företag.

– Precis som när Kronér är med i ”Familjen Addams” och den farsen marknadsförs så marknadsför Birka mitt event. Det är ju inte samma sak som att jag gör reklam för Birka, skriver han till Dagens Media och fortsätter:

– Jag blir ju inte Ica-Stig, jag gör ju ett jobb åt en nöjesarrangör. Det är ju en jädra skillnad.

Bakgrunden till att Rickard Olsson hamnade på omslaget till Birka Cruises reklambilaga är att han under hösten och våren leder en quiztävling ombord på M/S Birka.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.