Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

"Retrotrenden är på upphällningen"

Publicerad: 6 April 2011, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

MIPTV-mässan pågår för fullt i Cannes. För dagensmedia.se berättar experterna om de senaste trenderna.


Ämnen i artikeln:

ProsiebenNordisk FilmCannesOTWSnowman

Tv-mässan MIPTV i Cannes är nu inne på sin näst sista dag. Nytt för i år är att kanalhusen i större utsträckning efterfrågar mer oprövade format, det menar Anders Knave, vd på OTW och erfaren MIPTV-besökare.

– Den här retrotrenden som framför allt synts på TV4 där Gladiatorerna och gud vet vad kommer tillbaka är på upphällningen. Det finns en gräns för hur mycket man kan plocka upp igen, kanalerna måste våga satsa på nya format.

Han berättar att det finns ett stort intresse för format som fortfarande bara finns på idéstadiet.

– Vi har nått en punkt där det mesta redan är gjort och nu är kanalerna mer benägna att prata om format som fortfarande bara finns på pappret. Det är förstås kul för oss eftersom det öppnar upp möjligheter för nya bra idéer.

Han får medhåll av Karin Stjärne, vd på Nordisk Film, som också är på plats i Cannes.

– De svenska tv-kanalerna är lite modigare än tidigare vilket är otroligt roligt för oss produktionsbolag. Tidigare ville de bara köra program som redan gått i tio länder med bra trackrecord men nu satsar de även på otippade idéer, som ibland bara är på pappersstadiet.

Även Sara Goldensohn, chef på Prosiebens produktionsbolag Snowman håller med:

– Det är ett måste. Säsongerna blir bara längre och längre samtidigt som vi får fler kanaler. Om kanalhusen fortsätter att bara använda sig av beprövade format blir det omöjligt att fylla tablåerna. Det är inte alls förvånande att det ser ut så här.

I Sverige har framför allt TV3 och Kanal 5 drabbats av stora tittarfiaskon på helgerna. Något som också märks på MIPTV-mässan.

– Alla letar desperat efter nästa stora helgunderhållning. Kanalerna har börjat se hur viktigt en stark helg är för profileringen och varumärkesbyggandet. Det är en tydlig trend, säger Anders Knave.

Enligt Karin Stjärne är en annan trend att produktionsbolagen i allt större utsträckning letar efter morgondagens tv-stjärnor på landsbyggden.

– Så är det både i Sverige och andra länder. Jag har sett jättemånga fina format här som har bönder och folket i småstäderna i huvudrollen. De kommer framför allt från England, men också från USA och andra länder, säger hon.

Sara Goldensohn:

– Jag saknar däremot en riktigt stor grej här nere. Förra året slog musikprogrammet "The voice of Holland" igenom fullständigt och plockades upp på flera marknader. Något sådant har jag inte sett i år.

Dante Thomsen

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.