Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Rekordmånga såg Europa League-finalen

Publicerad: 26 Maj 2017, 12:15
Uppdaterad: 26 Maj 2017, 12:51

Bästa tittarsiffran för en Europa League-sändning någonsin i svensk tv. Foto: Press

Bästa tittarsiffran för en Europa League-sändning i svensk tv.


Ämnen i artikeln:

Discovery Networks

I onsdags fylldes Stockholms gator av förväntansfulla supportrar av Manchester United och Ajax för att se finalen i Europa League på Friends Arena i Solna.

Manchester United tog hem den åtråvärda titeln med 2-0 med en knäskadad Zlatan Ibrahimovic på läktaren.

503 000 tittare följde matchen första halvlek som sändes på Kanal 9. Tittartidsandelen låg på 22 procent i målgrupp 15-44 år, enligt de preliminära siffrorna från MMS.

Motsvarande siffror för andra halvlek var 636 000 tittare och en andel på hela 29,6 procent.

I andra halvleks slutminuter satt över 700 000 tittare bänkade och såg Manchester United ta hem titeln. Det kan jämföras med att som mest 586 000 tittare såg förra årets final i Champions League när den sändes i TV3.

Tittarsiffran är den högsta någonsin för en Europa League-sändning i svensk tv. Det är även den bästa tittarsiffran för en Eurosportsändning i Kanal 9 genom alla tider.

– Det är helt enkelt fantastiskt och bevisar med eftertryck vilken fotbollspassion vi har i Sverige. Det är också ett tydligt kvitto på att vårt suveräna produktionsteam verkligen kan förädla och utveckla våra fantastiska rättigheter, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport, i en kommentar.

Kanal 9 startade finalsändningen klockan 19.00 med Karin Frick som programledare och Hasse Backe och Simon Bank som experter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Discovery Networks

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.