Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Rekordhögt sponsortryck i TV4

Publicerad: 25 Augusti 2011, 12:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Efterfrågan på programsponsring i TV4 är högre än på mycket längre. Dagensmedia.se har sponsorerna för ”Expedition: Robinson” och ”Idol”.


Den historiskt höga efterfrågan på tv-reklam håller i sig och det spiller över på sponsorförsäljningen hos TV4.

– Det är ännu större tryck i höst jämfört med förra hösten och vi har sålt mer sponsring. Det beror dels på ett högt tryck på spottmarknaden, men också på att vi har många stora program som många vill synas kring, säger John Sjölund, försäljningschef på TV4-gruppens konceptavdelning.

Annonsörerna är särskilt intresserade av sponsorskap i ”Idol”, ”Fångarna på fortet”, ”Expedition: Robinson”, ”Halv åtta hos mig” och succén ”Så mycket bättre”, som gör sin andra säsong. De fyra huvudsponsorskapen för alla dessa program såldes redan innan sommaren.

Hur har den nya radio- och tv-lagen påverkat efterfrågan?

– Den infördes den förra hösten och det man ser generellt är att det är fler företag med fysiska produkter som sponsrar hos oss eftersom vi numera kan använda produktbilder.

På måndag är det premiär för Expedition: Robinson. I år har programmet fyra helt nya sponsorer – Extrafilm.se, Renault, Fewsome.se och Ipren.

Särskilt stor huggsexa har det varit om platserna i ”Idol” som startar på söndag nästa vecka.

– Idol är Idol. Det är ett välkänt kommersiellt format. Vi fortsätter med ett liknande sponsorupplägg som tidigare, men i år syns man också i programmets nya Ipad-app och i smartphone-apparna, säger John Sjölund.

I år är huvudsponsorerna Tele2, Läkerol och Dustin som alla varit sponsorer tidigare. Lokaldelen är ny för i år, likaså alla officiella partners – en lite billigare form av ”Idol”-sponsring.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.