Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Rekordhög omsättning i tv-industrin

Publicerad: 24 Maj 2011, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Svensk tv-industri fortsätter att växa. Trots minskat tv-tittande visar både produktionsbolag, operatörer, public service och kommersiella aktörer sammantaget en rekordhög omsättning.


Analysföretaget Mediavision har samanställt sin årliga rapport om svensk-tv-marknad, som visar att tv-marknaden i Sverige går mot nya rekordnivåer.

Och det är inte bara tv-reklam som växer. Enligt rapporten väntas tv-marknaden växa med 5 procent, vilket innebär nära 20 miljarder kronor för 2011.

Public service-avgifter och betal-tv-abonnemang står för 70 procent av marknadens omsättning, medan annonsintäkterna är det område som växer snabbast.

Framför allt är det produktionsbolagen som gynnas av den glödheta annonsmarknaden och kanalhusens jakt på tv-siffror. Enligt Mediavision väntas produktionsbolagen ha en tvåsiffrig tillväxt under året.

Trots det varnar Mediavision för att minskat tittande på tablålagt tv är ett stort hot.

Fram till den 22 maj har live-tittandet i målgruppen 12-59 – vilket är den kommersiellt sett viktigaste målgruppen – minskat med hela 9 procent jämfört med samma period förra året.

– I och med tv-annonsmarknadens anmärkningsvärt snabba återhämtning efter finanskrisen kan tv-industrin med all rätt beskrivas som välmående. Nu följer nya och kanske större utmaningar där skiftet till on demand blir centralt, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande och fortsätter:

– På sikt skulle minskat tablålagt tv-tittande få stora konsekvenser för såväl kanalers som operatörers erbjudande och affärer.

Mediavision har publicerat branschrapporten ”Svensk TV-marknad” sedan år 2000.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.