Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Rekordengagemang för OS i Discovery – så många minuter har streamats hittills

Publicerad: 4 augusti 2021, 14:12

Foto: Pressbild

OS i Tokyo har lett till en rekordtillströmning av abonnemang på Discovery.


Ämnen i artikeln:

DiscoveryOSEurosportKanal 5

Antalet nytecknade abonnemang under OS i Tokyos första vecka var två gånger fler än vad som tecknades under hela vinter-OS 2018, som Discovery också sände. Dessutom streamades över 750 miljoner minuter av material från Discovery+ och Eurosport, bara under första OS-veckan. Det är 18 gånger mer än första veckan av vinter-OS 2018, enligt ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Omvälvande tider på innehållsmarknaden – så rustar operatörerna för att inte tappa mark 

Över 275 miljoner tittare har hittills nåtts av spelen, då Discovery också distribuerar spelen på gratiskanalen. Av dessa har 100 miljoner följt spelen via Discoverys sändningar via tv och digitalt, och resterande via licensavtal med olika kanaler runtom Europa. 

Den genomsnittliga andelen tittare i Discoverys betalkanaler har ökat med mer än 30 procent och nätverkets reach är 10 procent högre än under vinter-OS 2018. 

LÄS MER: Därför köper publicisterna sporträttigheter 

– Vi är glada att så många i Sverige tagit del av OS i Tokyo på Kanal 5, Kanal 9 och Discovery+. Det känns som att det är den idrottsfest som vi alla behövde efter den märkliga tid som varit. Extra kul är det svenska framgångarna som vi självklart hoppas på hinner bli fler innan spelen är över, säger Sanny Ekstrand, operational lead i Sverige hos Discovery, i pressmeddelandet.

Discovery betalade sammanlagt 12 miljarder kronor för rättigheterna för vinter-OS 2018 och 2022 samt sommar-OS 2020 och 2024.

LÄS MER: Här är de stora sporträttigheterna – och så ser trenderna ut på marknaden

Mest sedda OS-sändningarna i Kanal 5

Friidrott 3/8 – Armand Duplantis tar hem guldet i stavhopp

Totalt antal tittare: 1 224 000
Rating i målgruppen 15–64: 9,8 procent
Tittartidsandel i målgruppen 15–64: 86,8 procent

 

Fotboll 2/8 – Sverige spelar semifinal mot Australien

Totalt antal tittare: 1 014 000
Rating i målgruppen 15–64: 8,7 procent
Tittartidsandel i målgruppen 15–64: 78,1 procent

 

Friidrott 31/7 – Daniel Ståhl tar guld i diskus

Totalt antal tittare: 847 000
Rating i målgruppen 15–64: 6,7 procent
Tittartidsandel i målgruppen 15–64: 77,3 procent

 

Fotboll 30/7 – Sverige spelar kvartsfinal mot Japan

Totalt antal tittare: 830 000
Rating i målgruppen 15–64: 6,7 procent
Tittartidsandel i målgruppen 15–64: 70,2 procent

 

Källa: MMS. 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DiscoveryOSEurosportKanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News