Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Rekord för Biggest Loser

Publicerad: 14 Juni 2017, 08:41
Uppdaterad: 14 Juni 2017, 09:35

Michael Fridebäck vann finalen i "Biggest Loser" med en viktnedgång på 58,8 kg. Hemmafinalen vanns av Zandra Spångberg som gick ner från 129,4 kg till 85,8 kg.

Finalveckan i ”Biggest Loser” sätter nya rekord för Sjuan.


Ämnen i artikeln:

Biggest loserSjuan

Måndagens avsnitt av ”Biggest Loser”, då hemmafinalen avgjordes, slog alla tittarrekord någonsin för realityshowen.

Avsnittet, som sändes klockan 21.00 i Sjuan, sågs totalt av 575 000 tittare. Det är den högsta tittarsiffran i programmets historia och dessutom slog man de konkurrerande kanalerna, inklusive TV4.

I Sjuans huvudmålgrupp kvinnor 25-59 år hade avsnittet en tittartidsandel på 22,9 procent och en rating på 7,4 procent. I målgruppen 15-64 år, vilket är TV4:s huvudmålgrupp, låg andelen på 19,9 procent.

”Biggest Loser” bidrog i allra högsta grad även till att Sjuan i måndags hade sin näst högsta dygnsandel någonsin då kanalen nådde upp i 12,5 procent i huvudmålgruppen. Rekordet för Sjuan är en andel på hela 25,8 procent, vilket ”Sällskapsresan” drog 5 juni 2014.

– Jag är så otroligt glad och stolt – all time high för Biggest Loser i Sjuan! Fantastiskt kul är det och vilket bevis på det engagemang som våra deltagare den här säsongen skapat hos våra tittare, och vilket fint betyg för det arbete som alla lagt ner i produktionen. Att Sjuan dessutom sopar banan med motståndet i både TV4 och Sjuans huvudmålgrupper är ett fint kvitto på att vi är en kanal med ett innehåll som tittarna tycker om och prioriterar, säger Lotta Andersson, exekutiv producent på Sjuan.

Gårdagens final lockade något färre tittare – totalt 500 000. Andelen nådde däremot upp i 28,4 procent i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år. Andelen i 15-64 år landade på 21,1 procent.

Säsongens allra första avsnitt sågs av 375 000 tittare, vilket är den bästa säsongsstarten någonsin.

– Vilken säsong det blev och så fantastiskt kul att tittarna engagerade sig och följde med på hela resan. Det har varit ett teamwork hela vägen och det har synts i siffrorna. Att en miljon valde att bänka sig framför finalerna och att vi dessutom slår andelsrekord i vår huvudmålgrupp är extremt roligt och det ser vi som ett betyg på att tittarna har tyckt om det program vi serverat.  Det är en helt enkelt en glädjens dag idag.

Hösten 2017 ska uppföljaren ”Biggest Loser VIP” sändas i Sjuan. Där får tittarna följa hur kändisar som Anna Book går ner vikt.

Samtliga tittarsiffror kommer från MMS.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Biggest loserSjuan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.