"Reklamvärlden knepig att vara kreatör i"

I somras lämnade delägaren Ylva Axell FLX. Felix Herngren berättar nu för dagensmedia.se om framtiden för produktionsbolaget – och kundernas osäkerhet.

När Ylva Axel lämnade FLX blev Felix Herngren kvar som ensam ägare till produktionsbolaget.

– Jag stod lite själv då och ifrågasatte mig själv, hur jag fungerar kreativt, vad jag har gjort bra och inte så bra, säger Felix Herngren till dagensmedia.se.

Resultatet blev ett samarbete med Ufuse, ett talangutvecklingsföretag. Tillsammans tog de fram en strategi kring hur FLX och dess medarbetare kunde utvecklas vidare.

– De hade jäkligt bra tankar kring kreatörer. De vill att man ska gräva djupare i sig själv för att se varför man gör det man gör och hitta en vision med sitt skapande. Då blir rädslan att misslyckas mindre. Man får också verktyg för att hitta gemensamma nämnare för sina tidigare skapelser, vilket ger bra förutsättningar för nya projekt, säger Felix Herngren.

Felix Herngren säger att han upptäckte två saker som är viktiga för företaget, ett kreativt rum och en utväxling med andra kreatörer.

– Bergmans ande ligger över hela filmsverige på ett vis, men att jobba i grupp är ett överjävligt bra sätt att jobba. Då kan man bygga på varandras tankar och idéer, säger han.

Därför ska arbetet på FLX ske i kreativa grupper, där varje jobb har både en huvudregissör och en regissör som fungerar som ett bollplank, men inte har något kundansvar.

– Reklamvärlden är knepig att vara kreatör i. Beställarna kan vara osäkra, vilket kan strypa det kreativa rummet. Men vi ska sätta oss ner och prata med kunden och byrån om vad som är viktigt för kreatörerna för maximal prestanda. Det är inte så att kunden ska ha mindre att säga till om, men vi vill optimera de kreativa förutsättningarna, säger Felix Herngren.

Publicerad 2011-09-23 06.11Uppdaterad 2015-12-06 14.57

Ämnen i artikeln: