Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Reklamtröttheten växer – allt fler mycket negativa till reklam

Publicerad: 2 September 2020, 06:15

Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, säger att reklamtröttheten är en signal som annonsörer, medier och beslutsfattare behöver ta på största allvar.

Foto: Janne Næss

Reklamtröttheten är större än någonsin. Det visar Sveriges Annonsörers årliga undersökning.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Allt fler svenskar är negativt inställda till reklam. Andelen som uppger att de är ”mycket negativa” har det senaste året ökat från 18 till 21 procent, visar undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus.

Totalt är 59 procent av svenskarna ”ganska negativt” eller ”mycket negativt” inställda till reklam. Bara 12 procent är ganska eller mycket positiva till reklam. Undersökningen visar också att 70 procent gärna betalar extra för att få tillgång till reklamfria tjänster.

– Det är oroande att reklamtröttheten har parkerat sig på den här höga nivån och det är en signal som annonsörer, medier och beslutsfattare behöver ta på största allvar. Reklam fyller en viktig funktion i samhället eftersom den informerar konsumenter och skapar konkurrens och tillväxt. Att människor tar avstånd från den får negativa konsekvenser för svenska företag, och i förlängningen svensk ekonomi, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

Mest negativa är respondenterna till reklam i linjär-tv och play-tjänster.  Även reklam på Youtube, samt Google och andra söktjänster, får tummen ned av en klar majoritet. Flest positiva röster får bioreklamen – 27 procent upplever den som positiv eller mycket positiv. Även reklam i tryckta tidningar och magasin, samt reklam på utomhustavlor, upplevs mindre negativt jämfört med övriga kanaler. 

Sveriges Annonsörer har de senaste 15 åren frågat svenska folket om deras inställning till reklam. Drygt 2000 respondenter, 18–79 år, ingår i årets undersökning.

Mer ur undersökningen

Andel av befolkningen som är ganska eller mycket negativ till reklam 2012–2020:

2020:    59%

2019:    59%

2018:    50%

2016:    52%

2014:    44%

2012:    51%

 

Mediekanaler där reklamen upplevs mest negativ (2020):

Linjär-tv/Tablå-tv – 77% ganska eller mycket negativ 

Digitala playtjänster – 74% 

Sajter på internet – 74% 

Youtube – 71% 

Google och andra söktjänster – 69% 

 

Mediekanaler där reklamen upplevs mest positiv (2020): 

Bio – 27% ganska eller mycket positiv

Magasin i pappersformat – 20% 

Utomhusreklam – 19%

Morgon-/kvällstidning i pappersformat – 18% 

Brevlåda – 16%

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.