Rörligt
Reklamombudsmannen kritiserar Viasat – för vilseledande reklam
Publicerad: 2 januari 2017, 15:35
Uppdaterad: 2 januari 2017, 16:09
"Tre fria månader med Viasat" utlovades. Men i själva verket betydde erbjudandet ett tecknat abonnemang med lång bidningstid. Nu kritiseras tv-bolaget av RO för vilseledande annonsering.
Nyhetsbyrån Siren berättar om Reklamombudsmannens (RO) kritik mot Viasat. Tv-bolaget klandras för en annons som visats på sajten sportkampanj.se. På sidan sågs rubriken ” Erbjudande: 3 fria månader med Viasat” följt av texten ”Prova hela tv-utbudet fritt i 3 månader: 84 kanaler för hela familjen. Viaplay och Viasat TV to go ingår”. Sedan följer en lista med ett urval av Viasats sporträttigheter.
Reklamombudsmannen menar att annonsen var vilseledande och att endast den som klickade på länken till villkor förstod att erbjudandet betydde ett tecknat abonnemang – med en bindningstid på 27 månader till en kostnad av 255 kronor i månaden. Men enligt annonsören syftade kampanjsidan till att förenkla beskrivningen av erbjudandet och att villkoren kunde läsas in i sin helhet först efter det att besökaren klickat sig vidare.