onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Reklamombudsmannen kritiserar Viasat – för vilseledande reklam

Publicerad: 2 januari 2017, 15:35
Uppdaterad: 2 januari 2017, 16:09

"Tre fria månader med Viasat" utlovades. Men i själva verket betydde erbjudandet ett tecknat abonnemang med lång bidningstid. Nu kritiseras tv-bolaget av RO för vilseledande annonsering.

Ämnen i artikeln:

ViasatReklamombudsmannen

SN

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Nyhetsbyrån Siren berättar om Reklamombudsmannens (RO) kritik mot Viasat. Tv-bolaget klandras för en annons som visats på sajten sportkampanj.se. På sidan sågs rubriken ” Erbjudande: 3 fria månader med Viasat” följt av texten  ”Prova hela tv-utbudet fritt i 3 månader: 84 kanaler för hela familjen. Viaplay och Viasat TV to go ingår”. Sedan följer en lista med ett urval av Viasats sporträttig​heter.

Reklamombudsmannen menar att annonsen var vilseledande och att endast den som klickade på länken till villkor förstod att erbjudandet betydde ett tecknat abonnemang – med en bindningstid på 27 månader till en kostnad av 255 kronor i månaden. Men enligt annonsören syftade kampanjsidan till att förenkla beskrivningen av erbjudandet och att villkoren kunde läsas in i sin helhet först efter det att besökaren klickat sig vidare.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev