Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Reklamkupp i Melodifestivalen – Samir varnas av SVT

UPPDATERAD. Samir Badran varnas av SVT efter att ha brutit mot reklamförbud.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Mars 2016, 08:21
Uppdaterad: 07 Mars 2016, 09:10

Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenSVT

Under lördagens direktsändning av ”Andra chansen” i SVT dök artisten Samir Badran upp i en t-shirt med en logotyp från klädmärket "Stussy" och under sitt uppträdande visade han tydligt märket på sina kalsonger. Detta trots att sändningsreglerna för public service gör gällande att inga reklambudskap eller enskilda varumärken får synas i SVT:s sändningar.

– Vi har strikta regler när det gäller reklam och exponering av det i tv-sammanhang. Och det måste vi prata med Samir och hans skivbolag med innan finalen. För det är klart att det inte är okej om du frågar oss, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, till Expressen.

Sami Badran själv menar att han inte hade fått någon information av SVT om reglerna.

– Herregud, jag ber om ursäkt till SVT, Christer Björkman och alla som jobbar med Melodifestivalen. Stäm mig och ta ut mig ur finalen så kan jag dra till Thailand istället, säger han till Aftonbladet.

SVT ska nu ha ett möte med artisten innan lördagens final.

"Andra chansen" brukar ha något lägre tittarsiffror än deltävlingarna i Melodifestivalen – och så även i år. Totalt sågs lördagens direktsändning av 2 911 000 tittare, enligt MMS.

Tittartidsandelen i målgruppen 3-99 år var 67,6 procent och i målgruppen 20-59 var den 74,6 procent.

Ämnen i artikeln:

MelodifestvalenSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.