Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Reklamköpen ökar 15 procent

Publicerad: 2 November 2010, 09:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Reklammarknaden växte med 900 miljoner kronor - eller 15 procent - under det tredje kvartalet 2010.


Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

Framför allt är det tv-reklamen som är motorn i ökningen. Vårens extrema högtryck på marknaden med utsålda kanaler har som bekant fortsatt - och eskalerat - under hösten och investeringarna i tv ökade 27 procent under det tredje kvartalet.

Sökordsmarknadsföring ökar ännu mer, medan kvällspress. utomhus, dagspress, gratistidningar, butik, bio och mobil alla ökar mer än 20 procent jämfört med bottenåret 2009.

Totalt investerades 6,8 miljarder kronor i den svenska reklammarknaden under perioden. Sett över hela året har reklammarknaden växt med 9 procent jämfört med 2009. Totalt uppgår investeringarna till 21,7 miljarder kronor.

- Reklammarknaden har på mindre än ett år gått från permafrost till ett tropiskt högtryck, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

IRM har tidigare sagt till Dagens Media att man förväntar sig att marknaden snart kommer upp i 2008 års nivåer. Det har den emellertid inte gjort än, trots högtrycket, säger Magnus Anshelm.

Enligt IRM:s prognos ökar reklammarknaden med 5 procent i år. Men nyligen flaggade Magnus Anshelm för att prognosen för 2010 kommer revideras upp i november.

– Den gällande prognosen spår en tillväxt på 5 procent. Men vår inofficiella bedömning är att det blir ett par procentenheter till, sa han.

Läs mer i DM Plus.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.