Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Reklamköpen fortsatt uppåt

Publicerad: 20 April 2010, 06:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

I mars uppgick reklamköpen förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar till 1,1 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning på 4,1 procent jämfört med samma månad 2009.


Det är också den andra månaden i rad som medieköpen visar en positiv tillväxt, enligt Mediebyråbarometern.

? Det är en liten ökning, men det som känns extra positivt är att den generella ökningen nu sakta men säkert börjar kännas stabil. Det är också roligt att internet och sök fortsätter att växa. Under första kvartalet har både internet och sök ökat mer än 20 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Även kvällspress gick bra i mars, med en ökning på 23 procent. Utslaget över hela 2010 är siffran +17 procent, vilket, enligt Sveriges Mediebyråer, inte har att göra med att 2009 var extremt dåligt – utan att mediet går väldigt bra just nu.

Också fackpress, utomhus och landsortspress ökade mer än marknaden i stort.

Det gjorde även tv, ett medie där efterfrågan är extremt hög just nu och de flesta storkanalerna är slutsålda.

Sämre gick det för bio, som tappar 39 procent, samt kategorin ”övrigt” (-24 procent) och dr/annonsblad (-21 procent).

Mediekategorier som ökar i mars 2010:

Kvällspress                          23 procent

Internet                                13 procent

Fackpress                           13 procent

Sök                                       10 procent

TV                                           8 procent

Landsortspress                     7 procent

Utomhus/Trafikreklam         6 procent

 

Mediekategorier som minskar i mars 2010:

Bio                          -39 procent

Övrigt                      -24 procent

DR/Annonsblad   -21 procent

Populärpress        - 5 procent

Radio                      - 4 procent

Storstadspress      - 3 procent

 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.