Rörligt
Reklamfinansierad tv gör comeback i USA
Publicerad: 22 maj 2020, 07:00
”Många pratar nu om att det ska vara 'free, broad and premium'. Det är en positionering mot det som brukar kallas 'non-quality'”, säger Anette Liljeros, tidigare chef för planning på Discovery Networks Nordic och numera delägare för det nystartade konsultföretaget Dolores Group.
Länge har det sagts att framtidens tv är reklamfri och prenumerationsfinansierad. Men i USA har giganterna Fox, Viacom, Comcast och NBC Universal alla köpt var sin annonsfinansierad streamingtjänst. Är detta början på tv-reklamens stora comeback?
För snart tio år sedan gick en kollektiv ångestsuck genom analysavdelningarna på de kommersiella tv-husen. Det som brukar kallas PUT:en – People Using Television – bara fortsatte att sjunka. Fler
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.