Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Regnet fick linjär-tv att lyfta – och webb-tv att explodera

Publicerad: 19 Augusti 2015, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

UPPDATERAD. Juli i år var den kallaste julimånaden sedan 1996. Det lyfte tv-tittandet till den högsta nivån på tre år. Samtidigt ökade tittandet på webb-tv explosionsartat.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoverySVTMTG TVTV4

Vädergudarna hjälpte linjär-tv att ta ett efterlängtat skutt uppåt under sommaren 2015.

Svenskens dagliga genomsnittliga tittartid var 120 minuter under juli i år, jämfört med 111 minuter under juli 2014 – en månad som tvärtom präglades av värmebölja. Ökningen mellan 2014 och 2015 uppgår till 8 procent.

Årets juli-tittande var även större än i juli 2013, då den genomsnittliga tittartiden var 117 minuter.

2012, då OS började sändas 27 juli, uppgick tittartiden till 130 minuter.

– Somrar där tittandet är högre än snittet är ofta kopplat till något speciellt evenemang – fotbolls-VM, OS eller liknande. I år hade vi inget sådant längre evenemang, men vi vet sedan tidigare att vi ofta kan se ett samband mellan vädret och tv-tittandet, säger Danielle Aldén, tv-chef på mätföretaget MMS, till Dagens Media.

Mest tittade svenskarna på TV4, som kapade åt sig 19,8 procent (jmf 21,1 procent ifjol) av allt tittande, tätt följt av SVT1 med 19,7 (20,7) procent. Trea var SVT2 med 6,9 (7,1) procent, medan TV3 och Kanal 5 samlade 4,8 (5,6) respektive 4,7 (5,0) procent.

Ökningen av linjär-tv-tittandet är dock ytterst marginell om man jämför med ökningen av webb-tv-konsumtionen, som är närmast explosionsartad.

Det totala webb-tv-tittandet hos de aktörer som mäts av MMS – TV4-Gruppen, Discovery Networks, MTG TV, SVT och UR – ökade med 76 procent, från totalt 9,8 miljoner timmar juli 2014 till 17,2 miljoner i juli i år. Antalet strömstarter ökade med 85 procent, från 35,1 till 64,7 miljoner.

– Vi ser en generell ökning för Play-tittandet under året och sommarvädret har säkert haft en viss inverkan på den kraftiga ökningen under juli månad, säger Mats Lindkvist, onlinechef på MMS, till Dagens Media.

Samtliga tv-hus ökade kraftigt, bortsett från Discovery Networks som tvärtom backade. Discovery Networks – som ligger långt efter konkurrenterna vad gäller den digitala konsumtionen – rasade från 376 000 timmar 2014 till 287 000 timmar i år.

Discovery Networks har tidigare i år uppvisat stora webb-tv-ökningar, till följd av visningarna av dokusåpan ”Ex on the beach”, men under sommaren har tv-huset legat lågt vad gäller publiceringar av nya titlar. Det är förklaringen till tappet, enligt MMS.

Största tillväxten svarade SVT för, som ökade 88 procent – från 6,7 miljoner timmar 2014 till 12,6 miljoner i år.

Alla siffror kommer från MMS.

SÅ UTVECKLADES TOTALA TITTANDET I JULI

TV (2014 inom parentes)

Tittartid: 120 minuter (112)

Räckvidd i procent: 53,2 (52,5)

Räckvidd i tusental: 5005 (4887)

(med räckvidd avses de som sett minst 5 sammanhängande minuter)

Webb-tv (2014 inom parentes)

Spenderade timmar: 17,2 miljoner (9,8)

Antal starter: 64,7 miljoner (35,1)

Publicerade titlar: 6775 (5489)

Gäller tittandet hos SVT, UR, MTG TV, TV4 och Discovery Networks

KÄLLA: MMS

SÅ UTVECKLADES WEBB-TV HOS TV-HUSEN I JULI

SVT (2014 inom parentes)

Starter: 46,4 miljoner (24,2)

Spenderad tid: 12,6 miljoner (6,7)

MTG TV

Starter: 2,8 miljoner (1,9)

Spenderad tid: 1,1 miljoner (0,6)

TV4

Starter: 14,2 miljoner (7,3)

Spenderad tid: 3,2 miljoner (2,1)

Discovery Networks

Starter: 1,2 miljoner (1,5)

Spenderad tid: 0,29 miljoner (0,38)

UR

Starter: 0,26 miljoner (0,2)

Spenderad tid: 0,059 miljoner (0,033)

KÄLLA: MMS

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoverySVTMTG TVTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev