Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Reglerna kan ändras"

Publicerad: 31 Augusti 2009, 14:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Som Dagensmedia.se tidigare har berättat har Kristallen fått kritik från tv-branschen. Nu ger tävlingens ordförande Svante Stockselius sin syn på saken.


Att ett tv-bolag, SVT, dominerade årets gala tycker inte heller Svante Stockselius är bra. Och det kan innebära att reglerna kan komma att ändras.

– Det är klart att det aldrig är bra när en part dominerar så kraftigt men man ska inte ta ifrån vinnarna någonting. De vann under de regler som gäller. Här kanske det finns anledning att se över regelverket och differentiera priserna mer, det får vi titta på. Det vore önskvärt med en något större spridning. Man får titta på hur liknande tävlingar har löst det och ta fram ett alternativ och se, säger han. 

Tanken med Kristallen är att man ska belöna nytänkande produktioner. I år fick exempelvis ”Antikrundan” och ”På spåret” pris. Svante Stockselius tycker ändå att nydanande program lyftes fram. ”

– Det fanns en hel del nytänk i nominering och pris. Att ett program som ”På spåret” kan få pris kan vara för lång och trogen tjänst.

En del av kritikerna menar att tävlingens transparens inte är tillräckligt stor och att produktionsbolagen inte var väl representerade. Svante Stockselius berättar att i nomineringsjuryn, som består av 13 personer, finns två representanter från tv-bolagen som grundade tävlingen: SVT, TV3, TV4 och Kanal 5. Utöver det tillkommer två personer från producentföreningen.

– Jag tycker att juryn gjorde ett bra jobb, det var vågade nomineringar som exempelvis

”Fredrik och Filips valvaka”, säger Svante Stockselius.

Vad ska produktionsbolag göra för att vinna?

– Merparten av röstningskollegiet kommer från produktionsbolag och det var deras åsikt som speglades. 

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.