Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Reebok slår tillbaka mot rumpkritiken

Publicerad: 28 April 2010, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Nu svarar marknadschefen Robert Inghamn på Nina Åkestams öppna brev där hon anklagar Reeboks rumpreklam för att vara sexistisk.


Det var på sin blogg som Garbergs-copyn Nina Åkestam publicerade ett öppet brev till Robert Inghamn där hon rasande går till attack mot sportvarumärket. Hon skriver bland annat:

”När man som företag använder massmedia för att ta sig in i människors hem och medvetande måste man ta ansvar för konsekvenserna av det man säger.  Visst kan man ducka bakom påståendet att det man gör funkar och inte är olagligt. Så sa säkert slavhandlare, bordellmammor och fabriker med barnarbetare också förr. Men frågan är om det verkligen är värt att cementera könsroller och nedvärdera kvinnor bara för att man inte orkar komma på något smartare sätt att synas i ”dagens mediabrus”.”

Robert Inghamn har nu svarat Nina Åkestam, och tycker att hon gör en höna av en fjäder.    

– Jag tycker att hon drar för stora växlar när hon jämför valet av att använda rumpor i en reklamfilm för ett par skor, med bordellmammor och slavhandlare. Produkten ökar muskelaktiviteten i rumpan, och då är det helt naturligt att visa rumpor i filmen.

Hur ser du på att filmen kan förstärka skeva skönhetsideal?

– Många rumpor ser ut så där, med de flesta gör inte det. Saken är att vi inte vill förmedla bilden av det vanliga, det vill ingen annan reklam heller. Ingen vill vara vanlig, alla vill vara lite snyggare och lite mer vältränade. Det är därför vi har tagit fram de här skorna.

I brevet undrar Nina Åkestam vad Robert Inghamn bygger sitt påstående om att reklamens budskap måste vara vågat för att nå ut, och frågar om han kan visa upp någon studie som visar att sexistiska buskap fungerar bättre än andra.

Robert Inghamn igen:

– Att Nina tycker att reklamfilmen är sexistisk får stå för henne, det är hennes subjektiva åsikt. Jag står bakom filmen till hundra procent. Vi ville marknadsföra vår produkt på ett kul, vågat och provocerande sätt, och det är ju precis den reaktion vi har fått. Faktum är att skorna är helt slutsålda, och det är tjejerna i vår målgrupp som har köpt dem.

Han tycker att det är tråkigt att Nina Åkestam reagerar negativt på reklamfilmen.

– Hon är en klok och intelligent kvinna och ingår i vår målgrupp. Självklart är det synd att hon tycker som hon gör, men jag har full respekt för hennes åsikter.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.