Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Receptet på webbisoder: ungt, snabbt och live

Publicerad: 21 Oktober 2013, 06:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

I kampen om morgondagens tittare är slagfältet webben och vapnen de nya formaten.


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTG

160 minuter om dagen. Ungefär så mycket tid ägnar svenskarna åt linjärt tv-tittande en genomsnittlig dag, enligt analysföretaget Mediavision.

Det linjära tv-tittandet får allt tuffare konkurrens från webb-baserad tv.

Under 2012 slogs en lång rad rekord för webb-tv-tittandet. Närmare 616 miljoner strömmar startades och nästan 92 miljoner timmar spenderades på webb-tv.

Framför allt är det unga mellan 26–35 år som står för ökningen, samma grupp som i allt högre utsträckning vänder ryggen till traditionell tv.

I kampen om unga tittare lägger tv-kanalerna ut allt mer fördjupande material i playkanalerna. En annan trend är så kallade webbisoder – webbexklusiva tv-program.

I höst rullar SBS Discovery tv ut två webbisoder i Kanal 5 Play.

Den ena är talkshowen ”Med Clara Henry” som produceras av Art 89. Enligt siffror från MMS har piloten som sändes i våras hittills fått uppemot 100 000 starter.

– Vi fick en enorm respons från publiken och visste direkt att det var en succé. Inför hösten har vi fått in gäster som attraherar unga tittare, säger Andreas Davidsson, innehållsansvarig för sajten Kanal 5 Play.

Bland de inbjudna gästerna finns Soran Ismail, Anton Ewald och Amanda Fondell.

Senare i höst startar ”Lyx­yachten”, som är inspelad på det årliga evenemanget Yacht Week i Kroatien. Programmet produceras av La vida Locash och följer ett gäng ungdomar som lever tillsammans på båten.

– Det är ett spännande sätt att jobba utifrån tittarnas önskemål, säger Andreas Davidsson.

Kanal 5 Play startade sin webb­exklusiva resa i januari 2011 med ”Stylisterna”, som leddes av systrarna Sofie och Frida Fahrman.

– Rent krasst har vi märkt att unga format med unga människor som unga kan relatera till fungerar.

Enligt Andreas Davidsson kommer kanalen att satsa mer på webbexklusiva format i takt med att efterfrågan från annonsörerna på att synas i playkanalen växer.

Sofi Fahrman är även aktuell i den nya säsongen av ”Elsas värld” hos MTG-ägda TV3 Play. Dramaserien som produceras av Tre Vänner baseras på Fahrmans roman om modebloggerskan Elsa. Den första säsongen gick 2011/2012 och har hittills haft två miljoner visningar.

I samma kanal går även ”Rackartygarna” som bygger på You­tubefenomenet med samma namn. Hittills har kompisgänget som testar olika stunts fått över 20 miljoner visningar.

– Produktioner som fångar samtida fenomen och som riktar sig till en yngre publik är det format som fungerar bäst, säger Jessic­a Grunewald, digitalchef på MTG TV.

Förutom de rent webbexklusiva produktionerna kommer MTG att fortsätta lägga ut webb­exklusivt material från ”Paradise Hotel” i sin playkanal.

TV4 rullade ut sin första webb­exklusiva produktion under hösten 2012. Dokumentärserien ”Rockstjärnor” producerades av ART89 Television, som även gjort andra webbisoder som ”Danne & Bleckan” och ”Rebecca & Fiona” för SVT Play.

– Det händer otroligt mycket kring utvecklingen av rörlig bild på nätet. Webbexlusivt material är inte vårt främsta fokus, istället gör vi mera förlängningar och fördjupningar av våra linjära program, säger Cecilia Beck-Friis, chef för digitala medier på TV4-Gruppen.

Den senaste webbexklusiva produktionen som TV4 sände skilde sig rejält från det man tidigare sänt. Under konceptet slow-tv lät man tittarna följa med på resan utefter Göta kanal med hjälp av livesända kameror på en av kanalens båtar.

– Många hittade dit och tittade länge. Detta trots att programmet var en motpol till det som annars förknippas med webbisoder, det vill säga ungt och snabbt, säger Cecilia Beck-Friis.

Ett annat format som TV4 valt att sända webbexklusivt är e-sport.

– Vår erfarenhet är att live funkar bra på webben.

Enligt Cecilia Beck-Friis är webbisoder en möjlighet att experimentera med olika format.

– Vi har en spännande höst framför oss när vi kommer att bygga vidare på online och second screen. Vi har gjort det med ”Idol” och kommer att göra samma sak med live-programmen.  Dessutom jobbar vi aktivt med syndikering och delning i sociala medier.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

SBS TVMTG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.