Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Raseri mot SVT:s julkalender efter filmklipp om "vuxenskönt"

UPPDATERAD. Arga föräldrar rasar mot SVT:s julkalender efter att de lagt upp ett filmklipp från en "myskväll på 70-talet"


Publicerad 2015-11-30 08:37
Uppdaterad 2015-12-10 11:25

Ämnen i artikeln:

Lotta Lundgren

Dela artikeln:

Årets julkalender "Tusen år till julafton", med Erik Haag och Lotta Lundgren i huvudrollen, har redan rört upp känslor. Nyligen publicerade SVT ett filmklipp från julkalendern som visar "en myskväll i en kollektivfamilj från sjuttiotalet."

I klippet, som har lagts upp på SVT:s Facebook-sida, är det högläsning av en bok om sex som förklarar att "Flickor har slidor och pojkar har snoppar" och "Snoppen åker in i slidan och det kallar vi vuxna för vuxenskönt". Därefter följer en föreläsning om situationen i Bolivia innan det är dags att dricka vin.

Filmklippet har i dag nära 250 kommentarer och många personer är upprörda.

"Det är väll för faaan meningen att julkalendern är riktad till barn?? vuxna som ser,helt ok,,men barn??? ska vi behöva sätta en ÅLDERSGRÄNS på Julkalendern oxå??? ska jag säga till min dotter på 5 år att den är barnförbjuden?? DÅLIGT!!!!" skriver en person.

"Smaklöst och sliskigt... det fanns säkert en mer normal vardag på 70-talet än att man hade sexualundervisning för barnen och drack vin. Så OCH om det nu var så i majoritet så behöver man inte sliska till det så mycket", skriver en annan.

"Kan det överhuvudtaget BLI mer kommunistvridet?" är en annan kommentar.

"Inte undra på kön till barnpsykvården", skriver en annan.

"Hu vale vad osmakligt. Nä när sådana klåpare gör julkalender tar jag paus. Jag är annars en ivrig julkalendertittare. Tre år bakåt har det varit bra grejer men det här verkar ju sämre än Allram Eest!! Detta är modernism i all sin unkenhet", skriver en person.

Men klippet får också många positiva kommentarer.

"Äntligen en julkalender som inte handlar om något som lallar runt och kastar snöbollar av cellofan till ingen som helst nytta", skriver en person. Och en annan:

"Så underbart!! Det var bättre förr. I alla fall på 70-talet. Det är bara att konstatera. Finns tydligen människor som förfasas över detta. Man kan inte annat än skratta åt dem. Sorgligt! Jag tänker sitta bänkad framför julkalendern i år."

SVT slår ifrån sig kritiken i sina svar på kommentarerna:

"Tusen år till julafton berättar barnens historia. Och den här scenen handlar om hur barn kunde ha det på sjuttiotalet – en förälder läser högt för dem ur en barnbok om sex och samlevnad och går i ett tvärt kast över till politiken i Latinamerika. Vi tycker inte att det är kontroversiellt, och vi tror inte att det är dåligt för barn. Tvärtom kan det ge perspektiv att veta hur man levde förr".

Johanna Gårdare, programchef och ansvarig utgivare på Barnkanalen, säger till Dagens Media att 95 procent av kommentarerna har varit positiva men att julkalendern kritiseras varje år.

– Oavsett vad vi gör kommer det kritik, människor har tydliga förväntningar på julkalendern. Vi har valt ett klipp som finns i programmet som vi tycker på ett kärnfullt och fnissigt sätt fångar det som var tidsandan på 70-talet, hur de vuxnas syn på barn var på 70-talet. Man la ett stort ansvar på att barn skulle vara små vuxna och få information om mycket som många gånger gick över huvudet på dem. Det här är ett klipp som många kan relatera till.

En del menar att sex är något man själv ska prata med sina barn om. Hur ser du på den kritiken?

– Man får ge det lagom proportioner, det här är ungefär fyra sekunder med en kommentar om att snoppen hamnar i snippan, det är ingen genomgång av hur barn blir till. De som är tillräckligt stora för att uppfatta vad det här handlar om vet redan hur det går till, de läser KP som har mycket mer explicita förklaringar, säger Johanna Gårdare.

Hur hanterar ni kritiken?

– Vi har varit väldigt aktiva och svarat på i princip alla negativa kommentarer – och även de positiva. Det är på det sättet vi hanterar det.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.