Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Ras för medieinvesteringar under sommaren – tv backar 29,4 procent

Publicerad: 10 augusti 2022, 09:08

Foto: imaginima/Getty Images

Få mediekategorier visar på tillväxt under sommarmånaderna, enligt siffror från Mediebyråbarometern. ”Nedgången för tv är anmärkningsvärt stor”, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear.


Ämnen i artikeln:

Toppnyheter förmiddagMediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade med totalt 8,3 procent under juni och juli månad. Ackumulerat i år har investeringarna däremot ökat med 8,0 procent. 

Allra mest backade mediekategorin DR/annonsblad som hade en negativ tillväxt på 42,2 procent. DR/annonsblad är också den mediekategori som ackumulerat i år har minskat mest – totalt med 17,7 procent. Även tv, dagspress storstad, dagspress landsort, online display, sök, dagspress kväll, sociala medier, online video och radio backade under sommarmånaderna.

Trots tappet menar Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Benjamin Holmfred att sommarperioden ska betraktas som stark då noteringen är den fjärde högsta för den aktuella perioden. 

– Dessutom möter siffrorna mycket starka jämförelsetal från 2021, drivet av stora idrottsevenemang. Det kommer bli mycket intressant att följa medieinvesteringarna nu under hösten, säger han i en kommentar. 

Tv är den kategori som backade näst mest under juni och juli. Kategorin backade med hela 29,4 procent. Kategorin utomhus/trafikreklam visade däremot på en kraftig positiv tillväxt om 68,5 procent. 

– Nedgången för tv är anmärkningsvärt stor. Noteringen innebär all-time-low för kategorin under sommarmånaderna – till och med en lägre nivå än under den första pandemisommaren 2020. Tv-tittandet sjunker stadigt och har under sommaren minskat med drygt 10 procent. Investeringarna i massmedia verkar ha flyttat från tv till utomhus/trafikreklam under sommaren. Utomhusmediet slår ett kraftigt all-time-high för en sommarperiod med en uppgång om 68 procent jämfört med 2021. Utomhusbolagen rapporterar om fortsatt mycket hög beläggning under hösten. Detta kan vara en föraning om hur medieinvesteringarna kan komma att omfördelas framåt, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear, i en kommentar. 

Även fackpress, populärpress och bio uppvisade positiv tillväxt under juni och juli månad.

Bild 1/2  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev