Gå direkt till textinnehållet

Rapport: Youtube effektivast på att trigga köpsug hos unga

Till höger: Christofer Båge, landschef för Troot Network i Sverige.

Sponsrade samarbeten med influencers på Youtube har störst påverkan på köpintentioner för målgruppen 15-35 år. Plattformen är dessutom den populäraste mediekanalen hos målgruppen, visar en ny undersökning från Youtube-nätverket Troot network.

Sponsrat innehåll skapat av Youtubers har en starkare effekt när det gäller att påverka köpintentioner jämfört med medieinvesteringar i alla​ ​andra mediekanaler i målgruppen 15-35 år. Det visar en undersökning gjord av analysföretaget Annalect på uppdrag av Youtube-nätverket Troot network.

– Youtube är i det här fallet starkast av alla mediekanaler. Jag som kommer från köparsidan trodde inte att Youtube gav så här pass stark påverkan. Youtube verkar i många fall starta köpinitiativet. Den indikatorn ger oss lite vatten på vår kran: att här finns det en stor potential, säger C​hristofer Båge, landschef för Troot Network i Sverige, till Dagens Media.

90 procent av de tillfrågade tittar på Youtube varje vecka och 65 procent uppger att de övervägt att köpa en produkt eller tjänst som de sett i en sponsrad video skapad av en youtuber.

42 procent valt att avfölja på grund av reklam

– Youtube verkar ha konsumentens fulla fokus till skillnad från ett sponsrat inlägg hos en influencer på exempelvis Instagram. Där kanske det inte påverkar det så mycket, men tittar man på en video på youtuber har man konsumentens fulla fokus och det sätter sig djupare, säger Christofer Båge.

Resultatet från undersökningen avslöjar samtidigt att 42 procent valt att avfölja en influencer på grund av vad de upplever som för mycket sponsrade samarbeten.

– Detta är något som varumärken bör vara medvetna om när de investerar i sponsrade samarbeten med influencers. Att ett dåligt utförd innehållssamarbete leder både till undermåliga resultat för annonsören samt att influencers tappar förtroende och följare, fortsätter han.

Undersökningen genomfördes i december 2017 och 1000 respondenter i åldrarna 15-35 år deltog. I undersökningen har respondenterna själva fått definiera vad som räknas som att de "tittat" på en viss video på Youtube.

Publicerad 2018-04-05 11.02Uppdaterad 2018-04-06 08.10

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: