Rörligt
Rapport: Streamingtjänster ökar trots ekonomisk oro
Publicerad: 25 augusti 2022, 05:25
Betalstreamingabonnemangen ökar under andra kvartalet enligt en rapport från Mediavision.
Foto: iStockphoto
Med en allt dystrare ekonomisk tillvaro var det inte orimligt att anta att betalstreamingtjänster tillväxt skulle bli lidande. Men så har det inte visat sig bli: ”Hushållen värdesätter sina streamingabonnemang högt”
Kriget i Ukraina, skenande inflation, höga energipriser och fallande bostadspriser. De ekonomiska åskmoln som tornat upp sig på horisonten har växt sig större under sommaren och hushållen har en pessimistisk syn på ekonomin i stort. Allt eftersom lönen blir allt mindre värd på kontot varje månad trodde många experter att hushållen skulle hålla hårdare i plånboken.
Men enligt en ny rapport från Mediavision visar att det inte stämmer, eller inte fått genomslag än. Under andra kvartalet uppgick hushållspenetrationen för betalda streamingtjänster till 61 procent. Upp fem procent från samma kvartal föregående år.
LÄS OCKSÅ: Disney Plus höjer priset – när reklamversionen lanseras
Även sett till antal abonnemang per hushåll visar rapporten på tillväxt. Idag betalar ett abonnerande hushåll för 2,2 tjänster i snitt. De innebär att det har tillkommit 600 000 nya streamingabonnemang sedan samma period förra året. Sammantaget finns nu närmare sex miljoner betalstreamingabonnemang.
– Tvärtemot vad många dystra rubriker varnat om under den senaste tiden visar Mediavisions analys att hushållen värdesätter sina streamingabonnemang högt. De tycks alltså inte i dagsläget vara beredda att dra ner på den utgiftsposten, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande.
– Inte heller i hushållens planer för framtiden ser vi tecken på att en eventuellt försämrad hushållsekonomi skulle påverka streamingmarknaden nämnvärt. Tvärtemot visar våra siffor att hushållen planerar att skaffa ännu fler streamingtjänster. Tillväxten väntas framförallt drivas av att hushåll som redan är kunder vill skaffa fler tjänster. Det kan självklart komma att bli ett förvärrat läge för hushållen, men som det ser ut just nu är det inte i första hand streamingtjänsterna som hotas av en försämrad hushållsekonomi, fortsätter hon.
LÄS OCKSÅ: Streamingexperten om Warner Bros sammanslagning: ”Skapas turbulens”
Läs allt om framtidens streamingmarknad:
■ Forskare tror på mer AI inom streaming – men nya lagar utmanar
■ Tillväxt först – därefter öppnar Nents Anders Jensen för förvärv
■ Guidning ska få Schibsted att glida på streamingvågen
■ Playpilot släpper matchningsfunktion
■ Så ska C More och TV4 Play dra varandra framåt
■ Marie Nilsson: Streamingmarknaden går in i en ny fas – här är utmaningarna
■ Så navigerar operatörerna i streamingdjungeln: ”En betydligt större fråga än bara streaming”
■ AVOD växer så det knakar – mängden reklam kan bli en klassfråga
■ Discovery Plus lanserar hybridlösning: ”Vi ser ett behov av en lägre prispunkt”
■ Annonsfinansierad SVOD på frammarsch
■ Streaminglandskapets utveckling – en mättad marknad öppnar för andra modeller
■ Dagens Media reder ut – här är streamingbegreppen du måste ha koll på
■ Guldrusch eller streamingkrig? Dagens Media tar grepp om streamingmarknaden