Rörligt
Rapport: Linjär-tv håller fortfarande
Publicerad: 12 januari 2017, 08:33
Uppdaterad: 12 januari 2017, 08:50
"Linjär-tv:s död har förklarats alltför många gånger", säger Ed Shedd medie- och techchef på Deloitte, i rapporten. Bild: Pixabay
Det är inte dags att räkna bort tv än, i alla fall inte om man ska tro en rapport från Deloitte.
Annonsering i linjär tv står fortfarande relativt starkt i både USA och Storbritannien under 2017, enligt en årlig prognos av Deloitte. Det skriver Campaign.
Trots att det i år inte kommer pågå några stora tv-händelser så som de Olympiska spelen spår Deloitte att annonsintäkterna i USA kommer hålla sig platta och ligga på runt 72 miljarder dollar.
Även när det kommer till brittiska annonsintäkter i tv spås det att intäkterna kommer ligga på en liknande nivå i jämförelse med 2016.
Den befarade minskningen av annonsintäkter i tv kan vara överdriven menar Deloitte.
– Tv:s död har förklarats alltför många gånger, säger Ed Shedd medie- och techchef på Deloitte, i rapporten och fortsätter:
– Kommersiell tv […] kommer troligtvis vara en av få medier kapabel till att leverera, på en daglig basis, miljontals tittare per program. Så länge det håller i sig kommer annonsörer sannolikt att förbli trogna till tv.