Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Rådgivarna ger Honkamaa tummen upp

Publicerad: 24 April 2013, 13:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Kompetens, resurser och tajming ger lanseringen av United Screens goda chanser att lyckas. Carats Maria Andersson är lyrisk: "Youtube är en räckviddskanal som har outvecklade möjligheter".


I går berättade Dagens Media om förra Google Sverige-vd:n Stina Honkamaas lansering av ett nytt bolag för rörlig bild på nätet.

Enligt grundarna själva har United Screens, som bolaget heter, ambitionen att bli ett av de ledande mediebolagen i Sverige och Norden gällande tittarsiffror och intäkter.

Och enligt Pom Ahnborg, digital chef på Mindshare har företaget alla förutsättningar för att lyckas med det.

– De är ett kompetent gäng med lång och gedigen erfarenhet inom olika områden. Att de även har ett stort bolag som står bakom med goda resurser gör att de troligtvis kommer att sätta affären snabbare än de något mindre aktörerna som arbetar inom samma område.

Pom Ahnborg tror att den första utmaningen blir att snabbt hitta räckvidd för att kunna få med annonsörer på tåget.

– Men såväl förutsättningar, teknik och distribution ser lovande ut och jag kommer att följa bolagets utveckling, säger hon.

Maria Andersson, digital rådgivare på Carat är också positiv:

– Spontant låter det jättespännande. När Stina är inblandad går det alltid bra. Hon är en kompetent person med fantastiska kunskaper om tv samtidigt som hon har koll på det digitala och allt som händer just nu.

United Screens är tänkt att bli en samarbetspartner till tv-kanalerna. Kommer det att fungera?

– Det man kan se är att tv-kanalerna blivit starkare i sina playtjänster, men de har inte alls samma räckvidd som gammel-tv. Youtube är en räckviddskanal som har outvecklade möjligheter.

Hon fortsätter:

– En utmaning blir hur de ska kunna utforma samarbetena utan att flytta för mycket från tv-plattformerna. Sedan har Youtube som kanal vissa begränsningar.

Ola Bergström, vd på Omnicom media group tror helt och fullt på satsningen:

– Det är inte många som värderas till 100 miljoner kronor, men Stina Honkamaa är värd varenda krona.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.