Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Q1: Nent tappar 130 miljoner i reklamintäkter

Publicerad: 23 April 2020, 06:25

Reklamintäkterna har fallit och Nents vd Anders Jensen säger att minskad exponering mot reklam fortsätter att vara prioriterat för bolaget.

Foto: Janne Næss

KVARTALSRAPPORT. Nents reklamförsäljning rasade under q1, och bolaget förväntar sig ett 25-procentigt annonsbortfall i april. Men tillströmningen av abonnenter forsätter. Bolaget räknar med 400 000 nya kunder 2020.


Ämnen i artikeln:

NENT Group

Coronakrisen har fått Nent Groups nettoförsäljning att falla från 3727 miljoner svenska kronor under q1 förra året, till 3657 miljoner kronor under första kvartalet år 2020.

Rörelseresultatet föll från 331 miljoner kronor under q1 år 2019, till 282 miljoner kronor i år. Bolaget har tappat 130 miljoner i reklamintäkter – jämfört med förra årets period. Första kvartalet 2019 låg reklamintäkterna på 964 miljoner. I år landar de på 835 miljoner.

Vd Anders Jensen kommenterar i ett pressmeddelande:

– Reklamförsäljningen minskade med 13 procent då efterfrågan har påverkats kraftigt av krisen. Reklamintäkterna för mars minskade med 17 procent och i april förväntas de minska med 25 procent.

Han lägger samtidigt till att 80 procent av bolagets årliga reklamlager redan har kontrakterats till något högre priser.

– Krisen kommer att föra med sig långvariga konsekvenser för mediebranschen och att minska vår exponering mot reklam fortsätter att vara prioriterat, säger han.

Nents abonnemangsintäkter ökade med 5 procent under q1, från 2372 miljoner kronor, till 2482 miljoner kronor – motsvarade 67 procent av koncernens försäljning. 

– Vi adderade 102 000 Viaplayabonnenter och avslutade kvartalet med 1 671 000 betalande kunder. Abonnenttillväxten var fortsatt mycket stark och tittarsiffrorna ökade signifikant, vilket delvis drevs av att många människor stannat hemma, säger Anders Jensen.

Nent Group förväntar sig att Viaplays kundbas växer med 400 000 under 2020, vilket skulle motsvara en tillväxt på 25 procent.

LÄS OCKSÅ: Mängder av inställd sport – så påverkas tv-husen av krisen

En positiv bieffekt av att bolaget i mitten av mars sänkte priset på Viaplays sportpaket – på grund av inställda sportevenemang – är en betydligt lägre churn än vad som annars varit fallet, skriver Nent Group.

 – Vår huvudsakliga prioritering i den här extraordinära situationen har varit att trygga säkerheten för vårt team och se till att de är friska, uppkopplade och motiverade. Vi har även agerat snabbt och resolut genom att annonsera ett besparingsprogram om 700 miljoner svenska kronor, med full effekt 2020. 

LÄS OCKSÅ: Nent ska spara 700 miljoner

Nent Group lanserade även förra året ett sparpaket om 250 miljoner kronor.

Bolaget har, som Dagens Media tidigare rapporterat, inte några planer på att minska antalet anställda, trots krisen. Anders Jensen understryker att inte heller några minskningar i de investeringar som görs i Viaplay kommer att göras.

– Det borgar för en snabb återgång till det normala när krisen väl är över. Vi har en flexibel finansiering med en rad långivare och faciliteter. Styrelsens beslut att inte föreslå någon utdelning för 2019, eller något aktiebaserat incitamentsprogram för 2020, kommer att ytterligare förbättra vårt kassaflöde och vår likviditet, säger Anders Jensen.

LÄS OCKSÅ: Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschen

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.