Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Produktionsjätte på Sverigeoffensiv

Publicerad: 13 Januari 2011, 05:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Den hårt konkurrensutsatta produktionsbolagsmarknaden får ännu en spelare när Nordic Alliance går på charmoffensiv i Sverige.


Ämnen i artikeln:

EndemolSnowmanBaluba

– Vi ska bli dramatiskt bättre på att pitcha in våra format på alla marknader och hålla en tät dialog med svenska kanalchefer, säger Nordic Alliances Pål Kruke Kristiansen till dagensmedia.se.

Nordic Alliance bildades när de Capman-ägda byråerna Baluba, norska Monster, finska Moskito och danska Gong gick ihop i en gemensam koncern förra hösten.

Nu har koncernen rekryterat erfarne producenten Jon Peder Olrud, som tidigare jobbat med format som ”Idol”, och norska ”Talang” och ”Let’s dance”. Hans uppdrag blir att öka samarbetet mellan de nordiska marknaderna.

– Vi vill sätta mer fokus på pan-skandinaviska produktioner och bli mer synliga som en nordisk aktör, säger Pål Kruke Kristiansen.

Den svenska produktionsmarknaden är mycket hårt konkurrensutsatt. Förutom de befintliga drakarna håller såväl Snowman som Endemol på att bygga upp verksamhet i Sverige.

– Vi vet att den svenska marknaden är tuff, med flera aktörer än i till exempel Norge. Men Monster och Mosquito är störst i sina länder och vi hoppas kunna hjälpa Baluba i ännu större grad. Vi ser stora möjligheter på den svenska marknaden, den är ju dubbelt så stor som den i Norge, säger Pål Kruke Kristiansen.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

EndemolSnowmanBaluba

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.