Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Prishöjningar bakom ökningen i tv

Investeringarna i tv ökade med 1,8 procent i Norden under 2012. Men ökningen beror helt på tv-kanalernas prishöjningar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Februari 2013, 04:38
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:54

Ämnen i artikeln:

MediacomSBS TVSVTMTG TVTV4-gruppen

Enligt rapporten Nordic TV Market 2012 från mediebyrån Mediacom drevs ökningen av att tv-köpen via mediebyråerna i både Sverige och Norge ökade under 2012, trots att reklammarknaderna som helhet backade.

I Sverige ökade köpen i tv med 4,9 procent, samtidigt som totalmarknaden backade med 2,4 procent. I Norge ökade investeringarna i tv med 5,1 procent, medan reklammarknaden föll med 0,5 procent.

Men ökningen är inte driven av efterfrågan.

– Ökningen i tv beror till 100 procent på prisökningarna. Skulle vi dra bort dem så hade vi haft en minskning även för tv, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

De kommersiella tv-husen har haft ett svagt tittande under 2012 med ett undantag – SBS TV. SBS TV klarar sig klart bäst i samtliga marknader, medan MTG har haft ett uselt år i hela Norden, berättar Patrick Wallin.

I Sverige ökade SBS TV sin tittarandel med 1 procent i målgruppen 15-44 år. TV4-gruppen och MTG TV tappade 5 respektive 7 procent i samma målgrupp. Samtliga tre kanalhus tappade dock sett till alla över 3 år. TV4-gruppen tappade 3 procent, medan MTG TV och SBS TV tappade 6 procent vardera.

– Det stora problemet för marknaden är att public service-kanalerna går så pass bra. En förklaring är ju förstås att SVT sände OS, men det förklarar inte hela problematiken och de kommersiella kanalernas svaga utveckling.

Tittar vi istället på det totala tv-användandet så ser det desto ljusare ut för medieslaget under 2012.

I Sverige ökade PUT-nivåerna under 2012 med 1 procent till i snitt 164 minuter per tittare och dag, jämfört med 2011. I den kommersiella målgruppen 15-44 år ligger dock tittandet oförändrat på 127 minuter.

– Det finns en allmän uppfattning om att tv-tittandet har gått ner, men det stämmer inte. I Finland har tv-användandet till och med ökat. Dessutom ser vi att tittandet på andra plattformar ökar.

Att tittarna sprider sin uppmärksamhet mellan flera olika plattformar, och dessutom gör det simultant, ger annonsörerna nya utmaningar.

– Det blir allt viktigare att man mäter effekterna av sina medieköp och tittar på hur man ska anpassa sitt budskap för att komma igenom.

Men Mediacom räknar med att PUT-nivåerna kommer att minska framöver. Därför gäller det för de kommersiella kanalerna att vara relevanta och ta andelar av den minskade tv-kakan, enligt Patrick Wallin.

– Vanorna går relativt långsamt. Men på den här sidan årsskiftet ser vi redan ett ganska kraftigt fall i Danmark på 16 procent så här långt. Dessutom ser vi att investeringarna faller i januari.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.