Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Priset för 30 sekunder reklam i tv-serien "Empire" – 4,2 miljoner kronor

Publicerad: 9 September 2015, 10:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

UPPDATERAD. Trodde du att tv-bolagen har slutat tjäna pengar på dramaserier i linjär-tv? Fox drar in 4,2 miljoner kronor för en 30-sekundersspot i ”Empire”.


Det amerikanska hip hop-dramat ”Empire” har blivit en stor framgång för tv-kanalen Fox i USA.

”Empire” är den mest sedda serien i USA i år, och första säsongens sista episod var den mest sedda säsongsavslutningen på amerikansk tv sedan första säsongen av ”Grey’s Anatomys” 2005.

I snitt sågs varje avsnitt av "Empire" av 13 miljoner amerikaner.

Tittarsuccén har fått självförtroendet hos tv-bolagets försäljningschefer att skjuta i höjden inför premiären av andra säsongen den 23 september.

Den annonsör som vill placera en reklamfilm i ”Empire” kommer att få punga ut med 500 000 dollar, motsvarande drygt 4,2 miljoner kronor, enligt Adage.com.

Det är lika mycket som annonsörerna betalar för 30 sekunder i omåttligt populära ”Thursday Night Football” på CBS.

Reklamutrymmet i säsongspremiären av ”Empire” är redan slutsålt, enligt Adages källor. Nu spås "Empire” bli det dyraste icke-sport-programmet på amerikansk tv i år, före ”The Big Bang Theory” som förra året drog in 345 000 dollar per 30-sekundersspot.

Senast ett icke-sport-program kostade över 500 000 dollar i amerikansk tv var 2011-2012, då annonsörerna betalade 503 000 dollar för en spot i ”American Idol”.

I Sverige finns "Empire" i MTG:s streamingtjänst Viaplay, där den under sommaren var den starkaste dramaserien.

– "Empire" är årets hetaste serie, och med tanke på att hela 17,6 miljoner såg säsongsavslutningen i USA förstod vi direkt att detta skulle bli en succé även i Norden. Vi är dessutom glada att tittarna i september kommer att kunna se säsong två bara på Viaplay, säger Lina Brounéus, contentchef på Viaplay, i ett pressmeddelande.

Andra säsongen av "Empire" har premiär den 24 september på Viaplay, en dag efter premiären i USA.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.