Rörligt
Prins Harry och Meghan Markle-intervjun lockade miljonpublik i Norden
Publicerad: 9 mars 2021, 07:01
Över 17 miljoner amerikanska tittare såg intervjun med prinsparet, och i Norden lockade intervjun en miljonpublik. Foto: Skärmdump från CBS Youtubekonto
Tidiga siffror från Nielsen visar att över 17 miljoner amerikanska tittare såg intervjun med prinsparet. I Sverige låg motsvarande siffra på drygt en halv miljon, vilket gör det till TV3:s mest sedda program de senaste 5 åren – exkluderat sportsändningarna. Totalt i Norden sågs intervjun av 1 miljon.
Den omtalade Oprah Winfrey-intervjun med prins Harry och Meghan Markle lockade miljontals tittare i USA.
Intervjun sändes på CBS under söndag kväll och tidiga siffror från Nielsen visar att sändningen lockade 17,1 miljoner tittare, skriver Ad age. Det är mer än dubbelt så många tittare som zappade sig in för att se Golden Globe förra helgen.
Siffrorna från Nielsen inkluderar ännu inte tittandet på den amerikanska västkusten så tittarantalet väntas med andra ord bli ännu högre.
I Norden lockade den TV3/Viafree-sända intervjun över 1 miljon tittare, enligt Nent. Av dem fanns lite drygt en halv miljon tittare i Sverige.
Siffror från MMS visar att snittet på den linjära sändningen låg på 559 000 och räckvidden på 894 000. Ratingen i TV3:s huvudmålgrupp, 25–59 år, var 5,3 procent.
Som mest hade intervjun 618 000 tittare. Förutom sport är det den mest sedda sändningen på TV3 sedan 2016.
– Oprahs intervju med Meghan och Harry har gett eko över hela världen och vi är extremt stolta över att kunna visa sändningen i Sverige men också i Norge och Danmark vilket lockade en miljonpublik, säger Susanne Nylén presschef på Nent Group i Sverige och fortsätter:
– Bara i Sverige hade ”CBS presents Oprah with Meghan and Harry” långt över en halv miljon tittare på TV3 och Viafree. Exkluderat sportsändningarna är detta vårt mest sedda program på TV3 de senaste fem åren.