Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Premiärhelg hos TV4 – så gick det för Lego Masters, Mästerkocken och nya En smak på livet

Publicerad: 30 augusti 2021, 12:05

Sveriges Mästerkock, En smak på livet och Lego Masters hade alla premiär i TV4 i helgen.

Foto: Karolina Henke/Pär Bäckstrand/Jakob Dahlström/TV4

I helgen var det inte mindre än tre premiärer hos TV4. ”Lego Masters” är tillbaka med en ny säsong, ”Sveriges Mästerkock” tar in kändisar och dessutom debuterar Lotta Lundgrens och Erik Haags helt nya format ”En smak på livet”. Dagens Media har tittarsiffrorna.


Ämnen i artikeln:

TV4Lotta LundgrenErik HaagSveriges mästerkock

Först ut bland premiärerna var ”Lego Masters Sverige” som alltså är tillbaka med en andra säsong. Programmet sändes klockan 20.00 i TV4 på lördagen – förra året gick programmet på söndagar.

Totalt bänkade sig 455 000 tittare framför tv-apparaterna, vilket är betydligt lägre än förra årets premiär som sågs av 635 000 tittare.

Lördagens rating för programmet hamnade på 3,7 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15–64 år, medan andelen uppgick till 25,4 procent. 

På söndagen var det premiär för kändisar som Kalle Moreus, Claudia Galli Concha och Anders Öfvergård att inta köket i ”Sveriges Mästerkock VIP”, som sändes klockan 20.00.

Totalt lockade avsnittet 812 000 tittare. Ratingen i målgruppen 15–64 år landade på 5,4 procent och andelen blev 31,3 procent.

Programmet har dock en hel del att leva upp till. Förra hösten sände TV4 en jubileumssäsong med tidigare vinnare under namnet ”Decenniets Mästerkock”. Säsongen drog rejält med tittare och premiären sågs av 895 000 tittare, medan finalen lockade över 1 miljon tittare.

Direkt efter kändiskockarna, klockan 21.00, var det premiär för programledarduon Lotta Lundgrens och Erik Haags helt nya programformat ”En smak på livet” där välkända gäster blir serverad mat som väcker minnen. Men jämfört med Mästerkocken så halverades nästan tittandet.

Totalt såg 442 000 tittare programmet, ratingen i målgruppen 15-64 år landade på 3,2 procent och andelen uppgick till 18,9 procent.

”En smak på livet” är Lotta Lundgrens och Erik Haags andra format för TV4 sedan de lämnade SVT. Vårens ”Återskaparna” blev dock ingen större tittarsuccé – detta trots att TV4 mitt under säsongen valde att byta sändningstid från tisdagar till onsdagar.

Samtliga tittarsiffror kommer från MMS.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News